FØRST UT: Tsahwe Baaqwa var hedersgjest i det første programmet i sesong sju av «Hver gang vi møtes» på TV2 i kveld. Dagbladet anmeldte alle låtene. Alle foto: TV2
FØRST UT: Tsahwe Baaqwa var hedersgjest i det første programmet i sesong sju av «Hver gang vi møtes» på TV2 i kveld. Dagbladet anmeldte alle låtene. Alle foto: TV2Vis mer

«Hver gang vi møtes»

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt

Tshawe var hedersgjest på åpningskvelden.

TV: Tshawe Baqwa var første artist som fikk låtene sine tolket i sesong nummer sju av denne TV2-serien. Han og Yosef Wolde-Mariam har holdt sammen i 26 år som Madcon, med en rekke hits spredt over en lang periode. Tshawe (38 for noen dager siden) representerer duoen og kan fort bli årets« joker», på samme måte som Vinnie, Onkl P og Admiral P i tidligere sesonger,. Han fikk da også «bajas-buret» på Kjærnes gård sammen med Hans Petter Aaserud. I kveld kunne Tshawe lene seg tilbake og nyte andres tolkninger av Madcons låter. I den grad han kunne sitte stille...

Christel Alsos: «Glow» (Baqwa / Wolde-Mariam / Ceon / Ofstad)

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt

«Hele Europa» danset til denne i pausen under Den internasjonale Grand Prix-finalen i Oslo i 2010. «Flashmob»-låten ble en ny, stor hit for Madcon, skrevet spesielt for MGP.

Christel gjør lurt i å framføre den helt annerledes - og dessuten veldig utypisk for henne. Litt overraskende utvider melankolikeren paletten og flørter med elektronika i en personlig versjon. Hun synger inderlig og beholder kjernen i låten, kjæler med den og utnytter følsomheten i stemmen. En tanke stillestående, men en fin start på årets sesong.

Claudia Scott: «Don’t Stop Loving Me» (Baqwa / Wolde-Mariam / Moe / Ofstad / Yimmons)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt

Claudia har det travelt med å komme i gang, og bryter inn midt i en interessant samtale. Men det er tilgitt når hun treffer strengene på elgitaren med et rått anslag. For «roots-dronninga» rocker. Hun åpner riktignok nakent, men når husbandet henger seg på skaper hun en helt ny versjon av en ganske ukjent, men ifølge Tshawe viktig, Madcon-låt.

Det kunne forsåvidt vært en Claudia-sang, om enn ikke tekstmessig. Amerikanske Sheryl Crow er kanskje en enda bedre referanse. Låten er ordinær i uttrykket, men sensuelt framført. Tshawe, en mann uten filter, går enda lenger: - Den hadde baller!

Tor Endresen: «In My Head» (Baqwa / Wolde-Mariam / Jackson / Ceon / Ofstad)

Velkommen til Cafe Le Swing!

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt

Nå snakker vi. Gospel-Tor slår til. Og R’n’B-Tor attpå. «Farsan», som Tshawe kaller ham, trykker på de riktige knappene, og hedersgjesten reagerer med et begeistret «faen, altså». Noe av vitsen med dette programmet er jo å gjøre noe med låtene, og det gjør Tor til gagns. Låten er knapt til å kjenne igjen, men det gjør ingen ting.

Det er helt tydelig at Tor er på riktig hylle, og han kjører på med all den rutinen han har opparbeidet seg gjennom en lang karriere. Blåserne gjør den komplett, og husgitarist Truls Hval får til og med en solo å leke seg med. Tor går til slutt ned på kne for Tshawe. Og for oss. Et fyrverkeri!

Silya: «Beggin’» (Gaudio/Farina)

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt

Hvem tar «Beggin’»? Det ble altså Silya. Dette var en hit med The Four Seasons i 1967. 40 år seinere ble den Madcons internasjonale gjennombrudd etter mange år «på vent».

At Silya er allsidig vet vi, særlig etter seieren i «Stjernekamp» i 2013. Men her bommer hun. Hun «gir alt» og synger jo fantastisk når hun ikke skriker, men forsøket på å gjøre en veldig annerledes versjon av Madcons mest populære låt blir bare masete. Det skyldes først og fremst rap-partiene. Kunne hun ikke bare droppet dem? Silya finner ikke grooven og kaver litt. Hun prøver rett og slett for mye, og gjør en høyst forglemmelig versjon. Men - hun kommer helt sikkert sterkere tilbake.

Hans Petter Aaserud: «Freaky Like Me» (Baqwa / Wolde-Mariam / Ouiglani / Shishegar / Oosterhuis)

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt

Trang Fødsel-sjefen (ja, de holder fortsatt på) har valgt å lage en norsk versjon av denne låten, «Frike meg ut». Det skal han ha honnør for. Og dette er reggae, med islett av karibisk, og da passer det at Tshawe-kompis og «Hver gang…»- veteran Admiral P stikker innom for å hjelpe til. Et billig triks, kanskje, men Tshawe setter pris på gesten. Og det må innrømmes at «brorsan» løfter en låt som i utgangspunktet er litt monoton. Den trengte Admiral P!

Aaserud er den mest ukjente i dette laget, mest fordi han ikke er soloartist og fordi Trang Fødsel framstår som en kollektiv enhet. Han blir mer spennende å følge enn jeg trodde på forhånd.

Tone Damli: «Don’t Worry» (Baqwa / Wolde-Mariam / Sky / Severin / Dalton)

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt

Etter samtalen om farskapet passer det bra med «Don’t Worry», en relativt ny Madcon-hit (med Ray Dalton). Men hva er dette? Munnspill og Tone Damli? Arne Fjeld Rasmussen, en av våre beste på «harpa», innleder Tones versjon. Blåserne er også tilbake. Begge deler gjør låten bedre, for bak sjarmen er vokalen til «Idol-Tone» aleine noe begrenset. Refrenget sitter best her.

Sangen er en slags miks av country, blues, R’n’B og pop, og det flyter fint – ikke minst takket være et husband som heller ikke i år blir kreditert på rulleteksten. Dumt, for de gjør en veldig viktig jobb i dette programmet.

Men Tshawe danser uansett!

Neste lørdag er Hans Petter Aaserud hedersgjest.