DIREKTE: Emma Noor Løvslett var først ute i den andre direktesendingen. Foto: Tv2Vis mer

Anmeldelse: «Idol» - Tv2

Vi anmeldte «Idol» låt for låt

Andre finalerunde i talentkonkurransen.

TV: I kveld var det Emma Noor Løvslett som måtte forlate konkurransen.

Emma Noor Løvslett (16) fra Bryne: «No Tears Left To Cry» - Ariana Grande

Ariane Grande er en sanger som ikke er lett å trå i skoene til. Spesielt en låt som dette som har så mange forskjellige teknikker og dynamiske sprang. Emma ser ut som hun digger låten og gjør så godt hun kan, men hun sliter med å få overgangene til å sitte. Noe rusk er det også tonalt. Refrenget går noenlunde greit, men det er nok en litt for stor oppgave for Emma totalt sett, dette.

Casper Kuhlmann Kristensen (16) fra Nodeland: «This Town» - Niall Horan

Casper har en veldig uanstrengt og lun tilnærming til sangen sin. Han er ikke den mest begavede rent teknisk, men han har en ærlighet i formidlingen sin som virkelig smitter. Det er fint og skjørt. På grensen til å sprekke, men han holder hodet over vannet hele veien. Og litt av målet her er jo at det skal være personlig.

Kristian Raanes (22) fra Orkdal: «Ambitions» - Donkeyboy

Kristian trenger bare to sendinger for å vise et ganske heftig spenn i repertoaret sitt. Det er et stort sprang fra roots til smektende, kontemporær pop. Nå velger han riktig nok ikke elektropop-retningen, men fyller på med litt piano og varm soul. Noe som igjen gir sangen et mer personlig preg. Stemmen hans klinger behagelig i øret og det er nesten til å få litt gåsehud av, selv om han kan våge å være litt mer frempå.

Kamilla Wigestrand (21) fra Asker: «Hei, her er jeg» - Trang Fødsel

Det er ikke ofte en Trang Fødsel-låt får undertegnede til å rense ørene, men det klarer altså Kamilla. Det er sårt og smellvakkert. Igjen, hun er ikke den mest begavede sangeren teknisk sett, men hun tar igjen mye på formidling og man skal jo røre lytteren. Gjør man ikke det så kan man synge så bra man bare vil uten at det gjør noen forskjell.

Carlisle Sienes (21) fra Lunde i Telemark: «Pray» - Sam Smith

Det er ikke vanlig at man blir totalt overkjørt så tidlig i en «Idol»-sesong, men så kommer det sånne som Carlisle og gjør at man egentlig vet helt hva man skal si eller skrive. Han synger med en innlevelse og teknikk som er helt koko. I tillegg så er det så imponerende sang-, formidlingsmessig, og ja - jeg vet ikke hva. Gåsehudbonanza.

Philip Rustad (21) fra Nesodden: «You Deserve Better» - James Arthur

Philip har en røffhet i stemmen som han kan bruke til mye bra. Det gir han karakter. Men det hjelper lite når han bommer på annenhver tone. Det er gjennomgående surt hele veien, noe som også gjør det vanskelig for han å slippe seg løs. Det virker som han konsentrer seg hardt og blir stresset.

Øystein H. Hegvik (18) fra Brekstad: «Jealous» - Labrinth

Så var det dette med karakter. Øystein traff ikke helt på låtvalget forrige gang, nettopp fordi han ikke fikk brukt den spesielle klangen sin på en bra måte. Det er noe klassisk over stemmen hans, ikke så ulikt det vi kjenner fra Antony and the Johnsons/Ahnoni. I tillegg har han denne stille storheten som får det til å dirre litt. Da vet vi det, når Øystein treffer på sangvalget, kan vi ta det for gitt at vi har magi i vente.

Vilde Skogen (20) fra Sandnes: «Worst In Me» - Julia Michaels

Vilde har den klassiske pop-klangen men fremstår tilbakeholden og lite tilstede. Når man gir seg i kast med låter som dette så man han har full kontroll og overskudd til å vite akkurat hvor man skal sette inn trøkket og hente frem det lille ekstra. Vilde har kontroll, men lite av det andre. Det blir liksom aldri noe mer enn helt grei skuring. Personlighet er vel akkurat det som mangler her.

Anders Mowatt Haugland (23) fra Bergen: «Hotline Bling» - Drake

Det skorter i alle fall ikke på teknikk og stemmekontroll hos Anders. Han mestrer både tonale spenn og dynamiske utfordringer uten de store kraftanstrengelsene. Samtidig så er det ofte sånn at teknisk perfeksjon kan avstedkomme som upersonlig. Anders lider litt under dette - man savner ett eller annet som gjør han litt farlig og uforutsigbar. Men feiende flott da.

Zino Mohammad (21) fra Drammen: «Diamonds» - Rihanna

Man trenger ikke heftig koreografi og show-effekter for at det skal gnistre av en fremføring. Zino holder fast i mikrofonen og ser egentlig litt småengstelig ut der hun står. Dog, den nervøse energien gir egentlig bare låten mer nerve og tilstedeværelse. I tillegg så har Zino en av konkurransens mest karaktersterke stemmer. En diamant som tåler litt finsliping.