NORSK PÅ NORSK: Casper var kveldens første mann ute. I kveld skal ni bli til åtte. Foto: Tv2/ScanpixVis mer

Anmeldelse: «Idol» - Tv2

Vi anmeldte «Idol» låt for låt

Norsk på norsk som tema.

TV: I kveld sang deltakerne på norsk. Etter stemmene var talt opp var det Philip Rustad som måtte forlate konkurransen.

1. Casper Kuhlmann Kristensen (16) fra Nodeland: «Tårnet» - Kristian Kristensen

Det er ikke bare lett å skulle synge på norsk. Det er definitivt større sjanse for å bli avkledd da både tekst og flyt er lettere å arrestere. Casper virker litt stresset i starten, vakler noe på tonene og finner ikke helt roen. Det kommer seg betraktelig i refrenget når han kan dra på litt og han får drahjelp av koret. Vanskelig låt og muligens ikke helt optimalt valg for Casper, men han kommer seg gjennom det på respektabelt vis.

Carlisle Sienes (21) fra Lunde i Telemark: «Gunerius» - Karpe

Carlisle imponerte stort i forrige sending. Han fornekter seg ikke denne gangen heller. Den unge sangspiren har en fleksibilitet i stemmen sin som kan komme godt med utover i konkurransen. I tillegg har Carlisle både karakter og personlighet og det er ikke noe man kimser av, selvsagt. I sammenhenger som denne er det jo veldig viktig å kunne gjøre sangene til sin egen og der viser Carlisle imponerende takter.

Kristian Raanes (22) fra Orkdal: «Sett at vi sier det sånn» - Bertine Zetlitz

Det er noe komfortabelt og beroligende over stemmen til Kristian. Kanskje det har noe med det lune vesenet hans å gjøre? Han virker alltid trygg og overbevisende. Låtmessig er ikke dette det mest spennende Kristian har hatt å by på. Det er vanskelig å arrestere han på det tekniske. Trygt og godt, ja - men heller ikke så fryktelig mye mer.

Philip Rustad (21) fra Nesodden: «Ikke som de andre» - Sondre Justad

Det kan virke som om alvoret har begynt å tynge Philip en smule. Dette er ingen lett låt å synge - det er noen store sprang her man skal hamle opp med og han virker en smule anspent i starten. Han har hatt store utfordringer med å treffe tonene tidligere i konkurransen og Philip er ikke helt i mål ennå. Når det er sagt, så er det et fint låtvalg og stemmeklangen hans kler sangen.

Zino Mohammad (21) fra Drammen: «Du fortjener å være alene» - Tomine Harket & Unge Ferrari

Zino har i alle fall nok av attityde. Vi vet også at hun har konkurransens mest særegne stemmer. Det er en fin kombo i denne konteksten. Hun er flink til å vise at han mener det hun leverer og da får det være opp til den som kjøper om de vil ha varen. Det er fristende å si at hun har truffet bedre tidligere, men dette var i alle fall ikke minste motstands vei av Zino.

Vilde Skogen (20) fra Sandnes: «Håper du har plass» - Cezinando

La oss bare si det: Dette er ikke en lett låt å komme under huden på, all den tid at Cezinando har så mange særegenheter som er vanskelig å gjøre etter han. De karaktertrekkene trenger ikke nødvendigvis Vilde å forsøke seg på. Hun stuper ut i det på klingende rogalandsdialekt og får dermed sin egen tvist på låta. Problemet er at hun blir for spak. Det virker som om hun ikke helt tør å slippe hemningen helt. Det er dumt, for Vilde har en veldig fin stemme.

Kamilla Wigestrand (21) fra Asker: «Spis din syvende sans» - Karpe

Kamilla har hatt noen tøffe runder i «Idol». Dessverre blir det nok ikke mindre tøft denne gangen. Det er noe med måten hun angriper låten på - det blir mye luft og insisterende diksjon - veldig affektert, om du vil. Det gjør at ordene og budskapet blir vanskelig å få tak på. Så har hun heller ikke den beste stemmekontrollen. På plussiden så har hun en spennende klang og om treffer på låtvalget, kan det garantert bli veldig fint å høre på.

Anders Mowatt Haugland (23) fra Bergen: «Alene» - Arif

Det er jo godt dokumentert allerede at Anders har en stor og kraftig stemme. Og at han er fryktløs er heller ingen hemmelighet. Det kan gi et inntrykk av å være blasert, men på en dag som dette og med en sang som denne, er det ingenting som funker bedre enn en overkjøring av dette kaliberet. Anders er kanskje ikke en stor rapper, men han tar igjen på refrenget og med den, åpenbart, utømmelige energien.

Øystein H. Hegvik (18) fra Brekstad: «Vår beste dag» - Erik Bye

Hva skal man si? De andre deltakerne har i stor grad tolket artister som har sin storhetstid akkurat nå, men Øystein går hen og synger Erik Bye. Det krever mot. Men når man har en stemme av Øysteins format er det egentlig underordnet hva man tolker så lenge låt matcher klang. Og det gjør den definitivt her. Da er det bare å lukke øynene og drømme seg bort til Øysteins andektige toner. Stille storhet, som det heter.