TI DELTAKERE: «Stjernekamp»-gjengen samlet. I kveld fikk de ilddåpen, og ingen ble stemt ut! Foto:  Julia Marie Naglestad / NRK
TI DELTAKERE: «Stjernekamp»-gjengen samlet. I kveld fikk de ilddåpen, og ingen ble stemt ut! Foto:  Julia Marie Naglestad / NRKVis mer

Vi anmeldte kveldens «Stjernekamp» låt for låt

Ti nye artister er i gang på lørdagskvelden på NRK 1.

TV: En ny sesong med «Stjernekamp» på NRK 1 startet i kveld med norsk rock, med tolkninger av både kjente og mindre kjente låter. Ingen ble stemt ut, men stemmene går videre til neste runde. Her er dommen fra Dagbladets anmelder:

1. Steinar Albrigtsen: «Purdy Patsy» (The Pussycats)

Country- og bluesartist Steinar Albrigtsen får æren av å åpne ballet, og det føles naturlig at han gjør en låt av hjembyen Tromsøs store popband - og heltene til Steinar og kameraten Jørn Hoel. Pussycats' to album «Psst! Psst!» og «Mrrr… Mrrr…», begge fra 1966, skinner i norsk pophistorie. Steinar rocker opp denne låten fra debutalbumet, som i original er veldig typisk 60-talls-pop, og trår til med en mer enn godkjent gitarsolo. Men det blir i stiveste laget. Får håpe han mykner opp når han, som etter eget utsagn er «allergisk mot direktesendinger», blir varm i trøya. Neste uke bør han være trygg. Da er det countrykveld!

2. Marian Aas Hansen: «In My Dreams» (Wig Wam)

Musikal- og storbandartist Marian Aas Hansen har valgt en låt med glamrock-bandet Wig Wam fra Halden, som er mest kjent for sin Grand Prix-deltakelse i 2004 (tredjeplass) og 2005 (førsteplass) - og for sanger og frontfigur Åge Sten Nilsen. Men det var Teeny (Trond Holter) som skrev vinnerlåta «In My Dreams», som Marian fikser bedre enn kanskje ventet - fordi det er et godt stykke unna hennes komfortsone. Men hun går så til de grader inn i rollen at det blir litt surt her og der. Marian er i gang med et stort skrik!

3. Knut Anders Sørum: «Bad Karma» (Ida Maria)

Rockrebell Ida Maria, nå mest lokalpolitiker og mor på Nesna, tolkes av soulsangeren fra Østre Toten, som også har en Grand Prix-fortid (vant den norske finalen i 2004). Han har gitt ut Prøysen-tolkninger og soulplate på norsk. «Bad Karma» er i utgangspunktet en hissig låt som i Knut Anders' tolkning blir enda litt mer masete. Han håpet på god karma, men dette er ikke helt i hans gate. Men Knut Anders kommer helt sikkert sterkere tilbake seinere. Med mer «damevokal» allerede neste lørdag.

4. Tomine Harket: «Hjerteknuser» (Kaizers Orchestra)

Hun vil alltid være «datteren til Morten» også i popsammenheng, men kanskje «Stjernekamp» kan bidra til å løfte henne videre. Tomine har valgt en Kaizers-singel fra 2010 som fikk mye radiospilling, og som mange derfor kjenner. Men dette blir også i stiveste laget. Tomine står rett opp og ned, mens låten egentlig innbyr til å slå seg løs - og til og med riste løs! Framføringen blir i stedet litt vel «skjematisk» , og jeg savner energi og trøkk.

5. Kash King Gashamura: Easy Living (Gluecifer)

Kash King er nok mest kjent som programleder på NRK Super, men han har også vært med som skuespiller i oppsetninger som «Hair» og «Jungelboken». Han har valgt en låt av bandet Gluecifer, som ga seg i 2005 etter elleve år. «Easy Living» ble bandets første låt på VG-listen Topp 20. Kash har riktignok sunget i «Hair», men dette blir rett og slett i overkant hårete. Låten starter som et eneste langt refreng, så det tar litt tid før han kommer i gang. Kanskje er det feil låt for Kash. Det blir bare heseblesende, og han tilfører ikke noe som helst - utover et vannvittig trøkk. Men det blir mer energi enn substans.

6. Nicoline Berg Kaasin: «Nu har du mæ» (Sondre Justad)

Nicoline ble kjent gjennom TV 2-programmet «The Voice», der hun imponerte under en såkalt blind audition, men er blant de minst kjente i årets utgave. Hun har valgt en av de beste låtene til en av fjorårets store oppdagelser - fra Lofoten. Nicoline kommer inn som et friskt pust - på norsk - og klarer å gjøre noe eget med låten. Hun framstår veldig naturlig og avslappet, sjøl om hun nok også er litt preget av at dette er første program,. Men denne damen kommer til å komme langt i «Stjernekamp»!

7. Håvard Bakke: «Englefjes» (DumDum Boys)

Skuespiller Håvard Bakke har spilt i «Hotel Cæsar» og flere andre serier, men har også sunget i flere band. Men – han vil for alltid bli forbundet med rollen som Pelle i «Døden på Oslo S», og det er morsomt at han har valgt DumDum Boys’ låt fra nettopp denne filmen. Han begynner litt stakkato, men henter seg fint inn. Vi skjønner at dette er en låt han har følelser for, og han oser trygghet. Både vi og han er tilbake i «Døden på Oslo S»!

8. Kate Gulbrandsen: «Saturday Night» (Surferosa)

Hun er og blir Grand Prix-Kate, hun med sveisen, etter seieren I 1987, men har holdt på med musikk ved siden av jobb siden. Hun har valgt en låt med Surferosa. Det skal litt til å trumfe fargerike Mariann Thomassen, og Kate skal ha for at hun prøver. Det vil si, hun anstrenger seg veldig, og glemmer litt at hun også skal ha attitude. Men mange ble nok overrasket over å se GP-Kate i en sånn setting, og det skal bli spennende å følge henne.

9. Gunnhild Sundli: «Metropolis» (Seigmen)

Gunnhild har de siste åra vært mer opptatt med drama enn musikk, men fikk mye oppmerksomhet som ung vokalist i folkrockbandet Gåte. Hun har valgt en av de mest kjente låtene med Tønsberg-bandet fra 1995, en sang Penthouse Playboys hadde suksess med året etter. Gunnhild sier at Seigmen betydde mye for Gåte, og hun legger seg litt på linja til sitt gamle band. Men hva har skjedd med stemmen? Er det blitt for mye drama? Hun synger surt store deler av sangen, og det trekker selvfølgelig ned totalinntrykket. Men hun trår til, det skal hun ha, og skal også ha ros for et annerledes lydbilde.

10. Jonas Skybakmoen: «Sitter på en bombe» (Jokke & Valentinerne)

Siste mann ut. Og endelig kommer den energien undertegnede har savnet. Bandet hans er mer kjent enn Jonas, som til daglig er journalist i Adresseavisen. Han sang og spilte gitar i Johndoe, et punkrockband fra Trondheim som gjorde platecomeback i 2014. Jonas har valgt en av de mindre kjente Jokke-låtene, fra albumet «III» (1990), men vi husker den definitivt etter denne framføringen. For en befrielse det er å høre - og se - en artist som går all in! Jonas benytter muligheten til å vise seg fram: Skinnjakke, vill i blikket, tøff i trynet, ned på knærne, punka. Dette vil vi har mer av!

Neste lørdag er det countrykveld i «Stjernekamp».