Anmeldelse: «Norges nye megahit»:

Vi anmeldte låt for låt

Klarer de seks kjendisene overbevise oss om at de kan bli artister?

GJØR TING DE IKKE KAN: Caroline Berg Eriksen, Abubakar «Abu» Hussain, Helene Olafsen Maria Stavang, Einar Nilsson og Oskar Westerlin skal både konkurrere med hverandre og landets hitlister i «Norges nye megahit». Her med programleder Erik Solbakken. Foto: Espen Solli / TV 2
GJØR TING DE IKKE KAN: Caroline Berg Eriksen, Abubakar «Abu» Hussain, Helene Olafsen Maria Stavang, Einar Nilsson og Oskar Westerlin skal både konkurrere med hverandre og landets hitlister i «Norges nye megahit». Her med programleder Erik Solbakken. Foto: Espen Solli / TV 2 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den tidligere snøbrettkjøreren Helene Olafsen har denne uka vært på toppen av Spotifys norske toppliste.

Dette til tross for at hun, ifølge henne selv, ikke vet noen ting om hva som skal til for å lage en hit.

Hun er en gjeng med seks kjendiser på TV2, som hver uke skal konkurrere, både med hverandre og resten av den norske musikkbransjen, om å lage landets neste landeplage.

Og sist var det Olafsen, sammen med mentor Stian Thorbjørnsen, som klarte å lage noe som slo an hos folket.

Den overhengende konkurransen om seerne er også tung, da programmet sendes i samme tid som den største TV-suksessen på lenge: «Maskorama» på NRK.

Sist uke var det komiker Odd-Magnus Williamson som røk ut av programmet, etter hans patosfylte kjærlighetserklæring til Sylvi Listhaug. Komiker Oskar Westerlin har hoppet inn, og gjør i kveld sin debut på scenen.

«Personlig»

Hver uke får deltakerne et tema låtene deres skal baseres på. Forrige uke var temaet «Sterke meninger».

Stikkordet for denne uka er: «Personlig».

Å fremstå ærlig på en troverdig måte kan være en snarvei inn til publikums hjerter. Og hva er vel en artists oppgave, annet enn å fortelle om personlige opplevelser på en måte som fellesskapet kan dra nytte av?

Man burde kanskje forvente at det å åpne seg bør være plankekjøring for deltakerne, som tross alt jobber med å forme personlighetene sine for TV-skjermen, rød løper og sosiale medier.

Men vil de klare å gjøre om åpenheten til god musikk? Kommer tårene til å renne, eller blir kvelden fylt av føleri og tøys?

Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2
Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2 Vis mer

Abubakar «Abu» Hussain - «Friendzone» (mentor: Ole Evenrud)

Bak Abu Hus’ brede smil skjuler det seg tydeligvis mye lengsel og fortvilelse.

Forrige uke rappet underholdningsartisten om at han ville ofret barna sine (!) for mottakeren i låta «Hjertet går bang». Denne uka er Abu nede i kjelleren på grunn av en annen jente (eller den samme?), som skuffer ham fordi hun ikke vil gi ham mer enn spooning og gode samtaler.

Selv om Hussain er en ordsmed på nivå med rappere fra skoleavslutninger på ungdomsskoler rundt i landet, ble «Hjertet går bang» fremført såpass insisterende at det var vanskelig ikke å trekke på smilebåndet.

Noe av energien er med videre på den reggaeton-pregede «Friendzone», selv om den på langt nær er like desperat. Kanskje den kunne fremstått mindre anonym om han også denne gangen hadde ropt teksten?

Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2
Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2 Vis mer

Maria Stavang - «Maria Maria» (mentor: Katastrofe)

Komiker Maria Stavang brukte mesteparten av forrige sending på tredemølla, som en slags TV Shop-Gabrielle.

Ukas bidrag fra Stavang legger seg tett opp mot koreansk popmusikk, der vers og refreng ikke legger skjul på at de er komponert av forskjellige produsenter.

Og passer ikke den usammenhengende låtstrukturen med hva Maria Stavang sier om seg selv, mellom linjene?

«Vet du hvem jeg er», spør Stavang nesevist – selv om hun selv ikke er sikker på svaret. Ut i fra låta, «Maria Maria», høres det ut som Stavang selv, mildt sagt, har et mangelfullt bilde av sitt eget jeg.

Med et flakkende og ufokusert blikk prøver hun å tegne et bilde av seg selv, til refrenget kommer og overdøver de vonde tankene.

Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2
Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2 Vis mer

Einar Nilsson - «22» (mentor: Lise Karlsnes)

Forrige uke befant Nilsson seg i et The Weeknd-aktig 80-tallslandskap. En harmløs låt, fremført av en litt ukomfortabel solo-frontmann, med kostyme som liknet en avdanket rocker med småbarnsfamilie.

Og det er mye av det samme denne uka. Låta minner mest om Bjørn Johan Muris «Yes man», helt til broa kommer, som nærmest har stjålet den lille melodiske signaturen fra The Kid LAORI og Justin Biebers «STAY».

Nilsson skriver samtidig tekster som resonnerer bedre enn de andres. Han har også en påfallende ufarlig og snill utstråling. I motsetning til andre TV-personligheter blir man overbevist om at han nærmest har rene motiver for å være på skjermen. Så fornøyd!

Det er ingen som kommer til å ta skade av «22», men dessverre ingen som vil la seg bevege heller.

Men hva vet vel jeg om hva som skjer når klassereunion-festen går mot slutten, glassene er tomme og nostalgien sitter løst!

Pluss for motorsykkel på scenen.

Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2
Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2 Vis mer

Oskar Westerlin - «Harryhandel halleluja» (mentor: Myra)

Ferskt fra samlebåndet på Staysman-fabrikken kommer låta «Harryhandel halleluja».

Jeg er ingen ekspert på teknologi, men nå burde det vel gått an å kode en kunstig intelligens som kunne tatt av seg produksjonen av det Spellemannprisen nå kaller «Festmusikk»? Ikke mye av Myra som skinner gjennom her.

Westerlin kommer skrensende inn på TV-skjermen direkte fra Tiktok. Wikipedia-artikkelen beskriver det han driver med som «sinnahumor» – noe som har gitt ham en Vixen Influencer Award.

I «Harryhandel halleluja» høres Westerlin ut som et romvesen som prøver å gjøre seg likt i utkantnorge, med harry-innsikter som aldri overskrider helt banale ting et gjennomsnittsmenneske tenker når hen kjører over grensa på jakt etter billigmat.

Neste gang bør nok Westerlin se et annet sted enn Gaute Grøtta Gravs «Knekkebrød» for inspirasjon. Teksten er nemlig ikke mer enn en oppsummering av gjøremål.

Jeg vet ikke med Westerlin, men jeg har aldri følt noe av å lese, for eksempel, en handleliste.

Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2
Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2 Vis mer

Caroline Berg Eriksen - «Ikke lett å være kvinne på Instagram» (mentor: Daniel Kvammen)

Siden Fotballfrue jobber med å styre sin egen merkevare, og har teft for hvordan følgere responderer på egen oppførsel, bør hun være godt forberedt til ukas tema.

Fotballfrue leverte i forrige uke et forsøksvis «girl boss»-anthem, der hun fikk stadfestet at hun er selvsikker, har selvironi og, ja, «gjør det selv».

Ukas låt, «Ikke lett å være kvinne på Instagram», høres ut som den kommer fra en tenkt 2021-oppfølger til barne-CD-en «Barbie Hits».

Og det er ingen dårlig ting.

Det er nesten noe forfriskende kontrært med det glitrete rosablogg-uttrykket Caroline Berg Eriksen går for, der hun står på scenen i prinsessekjole og fyller rommet med demonstrativt flat og spiss vokal.

Den selvironiske humoren er kanskje ikke den mest avslørende eller ydmykende (livsløgnen om at jobben hennes ikke er fullstendig meningsløs må tross alt holdes vedlike). Men selvinnsikten er akkurat dyp nok til at publikum føler vi blir snakket til i øyehøyde.

Detaljnivået på skildringene av hverdagslivet hennes gjør at det virker som det ikke er annet enn et tynt lag av selvironi som skiller Fotballfrue og avgrunnen. Mørket ligger hele tiden og lurer bak det manisk glorete lydbildet.

Håndverket i tekstlinjene («tar på en tights som er stram») kommer kanskje ikke til å gi Fotballfrue en Spellemann, men gir et overraskende rystende innblikk i et liv hvor den personlige merkevaren sitter i førersetet.

Caroline, er du fanget i ditt eget liv? Gi et tegn, eller lag et konseptalbum som splitter kritikere, om du trenger hjelp!

Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2
Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2 Vis mer

Helene Olafsen - «Svensk i kväll» (mentor: Christine Dancke)

De siste dagene har Helene Olafsens «Ludvig Daae» vist seg som den eneste låta som fortjener hit-status, der den ligger på førsteplass på Spotifys Topp 50-liste, rett over Adele.

Var det et tegn på at nordmenn i all hemmelighet elsker jodling, og at Olafsen gir oss den ironiske distansen vi trenger for å gi sangstilen kjærligheten den fortjener?

Igjen har hun laget en låt som titter tilbake til det glade 80-tall, der popmusikken var utvetydig og rett i fleisen – antakelig et logisk valg av uttrykk når man bare har et par minutter til rådighet.

Det begynner å bli noen år siden unionsoppløsningen, men etter Olafsens og Westerlins låter å dømme utgjør Sverige en større del av nordmenns personlighet enn det man skulle trodd.

Her nikkes det til kjente og kjære artister som The Kids og Bryan Adams, og selv om vi kanskje ikke lar oss overbevise om at Helene Olafsen kan «bjuda på mystik» har låta flere kvaliteter.

«Svensk i kväll» er en skamløst teit låt om et tabu som får oss alle til å føle oss teite – nordmannens dype ønske om å være litt svensk.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer