Anmeldelse: «Hver gang vi møtes» på TV 2

Vi anmeldte låt for låt

Bjørn Eidsvåg er først ut når TV 2 innleder underholdningsåret med «Hver gang vi møtes».

PREMIERE: «Hver gang vi møtes» var tilbake på TV 2 i kveld, i år med Isah (f.v.), Kristian Kristensen, Ingebjørg Bratland, Bjørn Eidsvåg, Freddy Kalas, Emma Steinbakken og Karoline Krüger rundt bordet på Kjerringøy. Foto: TV 2
PREMIERE: «Hver gang vi møtes» var tilbake på TV 2 i kveld, i år med Isah (f.v.), Kristian Kristensen, Ingebjørg Bratland, Bjørn Eidsvåg, Freddy Kalas, Emma Steinbakken og Karoline Krüger rundt bordet på Kjerringøy. Foto: TV 2 Vis mer

TV: Den tolvte ordinære sesongen med TV 2s «Hver gang vi møtes» kan skilte med artistene Karoline Krüger, Kristian Kristensen, Emma Steinbakken, Ingebjørg Bratland, Isah, Freddy Kalas og «selveste» Bjørn Eidsvåg. Sistnevnte er blitt spurt utallige ganger, og sa endelig ja i håp om å nå et potensielt nytt - og yngre - publikum. Og det er Eidsvåg som er hedersgjest i kveldens ekstra lange premieresending fra Kjerringøy i Nordland. Vi anmeldte som vanlig låtene fortløpende.

Vi anmeldte låt for låt

Freddy Kalas: «Bare ein mann» (Eidsvåg)

«Bare ein mann» som partylåt? Helst ikke. Etter Tix, Staysman og Katastrofe er det Freddy Kalas sin tur. Fredrik Auke, som han egentlig heter, åpner med en ærlig sang om en mann som gjør så godt han kan, men som ikke får det til.

Kalas får det heller ikke helt til her, sjøl om det blir en pangstart rent visuelt. Han «tøver» den ikke til, men den myke originalen fra 2004 er «spritet» litt opp og ender opp som en litt masete partylåt. Han tilfører lite, så når Bjørn sier at det er «en bedre versjon enn originalen» og at «det høres ut som den er skrevet for Freddy Kalas», er han etter min mening i snilleste laget. Blåsere sørger riktignok for skikkelig trøkk, men den alvorlige teksten om mannen som ikke strekker til kler verken musikkfølget eller konfettien særlig godt. Men ok, vi er igang!

Vi anmeldte låt for låt

Ingebjørg Bratland: «Evig hvile» (Eidsvåg)

Dette er sterke saker! Eidsvåg er blank i øynene allerede før Bratland synger, og det blir ikke bedre når hun stille og rolig framfører sangen han sang under en minnekonsert for Utøya-ofrene i 2011.

Eidsvåg omtaler den som en av hans viktigste, og «urstemmen» fra Vinje gjør ikke skam på den. Han sang den riktignok med enda mer «andakt» i Domkirken, men Ingebjørg faller heldigvis ikke for fristelsen til å «sprite» den opp. Her er det tvert imot akkurat passe sobert og vakkert, med strykere og et kor på seks – og Bratlands lyriske og innsmigrende stemme. Den kunne for så vidt vært skrevet for henne, men bærer fortsatt Eidsvågs tydelige signatur – sjøl om han sier han hører ting på en ny måte og sier: «Tenk at jeg har skrevet den!».

Vi anmeldte låt for låt

Karoline Krüger: «Skyfri himmel» (Eidsvåg)

Krüger har en karriere som strekker seg over 36 år, fra hun sang i allsangprogrammet «Syng med oss» i 1986. To år etter det vant hun Grand Prix med «For vår jord». Her får hun en tøff oppgave når hun skal følge etter Bratland.

Vi er åpenbart inne i det «rolige hjørnet» nå. Piano og strykere dominerer kompet på en versjon som først og fremst er verdig. I likhet med de to første bidragene, holder Krüger sangen innenfor et velkjent musikalsk landskap. Hun er tryggheten sjøl og synger den som om det var hennes egen. Det er vakkert hele veien, men også i tammeste laget - og litt kjedelig. Her kunne jeg, mer enn i Bratlands versjon, ønsket meg et lite temposkifte, noe som løfter låten ut av det trygge og setter litt mer spor etter seg. Men nydelig sunget, altså!

Vi anmeldte låt for låt

Isah: «Alt du vil ha» (Eidsvåg)

Kaleb Isaac Ghebreiesus, bedre kjent som Isah, er nest yngst i årets sesong. Han har allerede både P3 Gull- og Spellemannpriser, millionavspillinger og Karpe-samarbeid bak seg, men har til gode å gi ut et album.

«Hvis eg gir deg alt du vil ha, vil du då bli glad», synger rogalendingen. Og her får vi «alt»! Isah har gitt kveldens store overraskelse en slags «hovedrolle». Maria Mena kommer «snikende» inn og innleder det som her blir en klassisk duett. Mena vet vi synger fint, men altså, Isah! Her har nok 23-åringen allerede skaffet seg en stor fanskare som vil være der sesongen ut. De to har tatt seg noen friheter og lagt inn et nytt mellomparti som gir en ellers ganske konform låt mer liv – og gjør den bedre. Og så synger de så fint sammen. Best så langt!

Vi anmeldte låt for låt

Emma Steinbakken: «Floden» (Eidsvåg)

Steinbakkens versjon av Hellbillies’ «Eg gløymer deg aldri» fra tv-serien «Rådebank» er strømmet over 21 millioner ganger på Spotify, og hennes versjon av «Floden» har på kort tid over 1, 2 millioner lyttinger samme sted. Det er allerede en hit.

Mange vil huske «Floden» som en Eidsvåg-duett med Elvira Nikolaisen, men Steinbakken gjør «hele jobben» sjøl. Og hun gjør den fabelaktig bra. Etter flere sanger som har vært ganske «nede» er det dessuten befriende å bli servert noe som, etterhvert, minner om rock – med heftige trommer! 19-åringen synger med en inderlighet, kraft og autoritet som smitter over på alle, og det er umulig ikke å reise seg og «delta». Når hun først skulle gjøre noe med denne nesten «ihjelspilte» låten ble det innertier med «bare» Emma og resten av bandet. Denne har jeg lyst til å høre igjen!

Vi anmeldte låt for låt

Kristian Kristensen: «Eg ser» (Eidsvåg)

Eidsvågs aller største låt kommer selvfølgelig helt til slutt. Den er «fette svær», som nordlendingen Kristensen sier. Derfor er det tøft å gi seg i kast med nettopp den. Det er et bakteppe her også. Kristensen var på London Pub da skuddene falt sist sommer, og har dedisert denne «nasjonalhelligdommen» av en låt til ofrene for skytingen - og til alle skeive i Norge.

Anslaget er ambisiøst, og det ville jo også vært dumt å legge seg på samme forsiktige og nedstrippede nivå som Eidsvåg sjøl. Et dramatisk arrangement med strykere og kor rammer inn den nærmest opphøyde stemmen til Kristensen, som med stor innlevelse foredrar den trøstende teksten. Den store magien i låten kommer halvveis, når musikken dempes og ordene får mer luft rundt seg – før den igjen øker i intensitet. Et skoleeksempel på at en beskjeden liten låt kan bli både stor og mektig i de rette hender. Kristensen løfter den inn i en annen sfære. Godt gjort, og en perfekt avslutning på premieren!

Neste uke er programmet tilbake på lørdagskvelden, da med Freddy Kalas som hedersgjest.