SOUL-KVELD: I kveld skal de åtte gjenværende deltakerne bryne seg på soul-sjangeren som har vært ute av programmet siden 2012. Ella Marie Hætta Isaksen var først ute. Alle foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
SOUL-KVELD: I kveld skal de åtte gjenværende deltakerne bryne seg på soul-sjangeren som har vært ute av programmet siden 2012. Ella Marie Hætta Isaksen var først ute. Alle foto: John Terje Pedersen / DagbladetVis mer

Anmeldelse: «Stjernekamp» - NRK1

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Kveldens tema var soul.

TV: Det ble Hilde Louise Asbjørnsen som måtte forlate «Stjernekamp» etter at kveldens stemmer var talt opp.

1. Ella Marie Hætta Isaksen: «Stay With Me» - Jarle Bernhoft

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Ella Marie har slitt litt med nerver så langt i «Stjernekamp». Det forhindret henne ikke i å levere en formidabel innsats under forrige lørdags hiphop-sending. Hun følger opp med nok en tålig solid avlevering når det er soul som er tema. Kanskje en tanke reservert? Det kan virke som om hun bruker all energi på å det sangtekniske, noe som gjør at formidlingen lider noe.

Hun har en fin stemme, men mangler noe pondus og overskudd for å dra det helt i land.

Les Ella fortelle om sceneskrekken og hvordan hun kom seg ut av depresjonen her.

2. Alexander Pavelich: «It's A Man's Man's Man's World» - James Brown

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Det er lett å dra på med for mye vokalakrobatikk i en sjanger som denne. Alexander holder seg brukbart på matta, selv om han selvsagt kan tillate seg å dra på litt ekstra innimellom. Og det må da være lov. Alexander har både nerve og bitt i fremføringen sin, i tillegg har han en ganske rund og fin klang som kler sjangeren fint.

Dette må vel sies å være Alexanders fineste prestasjon så langt i konkurransen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

3. Maria Arredondo: «Get Here» - Oleta Adams

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Det er ingen tvil om at Maria er en skolert og faglig dyktig sanger. Hun har stålkontroll på dynamikk, diksjon og alt annet som hører med når man skal gi seg i kast med en teknisk utfordrende sjanger. Hun har inderligheten og dramatikken inntakt, men samtidig blir det noe pent og upersonlig over det hele.

Soul handler jo om sjel og ekte følelser - Maria er flink til å fortelle, men det er vanskelig å si om det er hennes historie.

4. Ole Børud: «Superfly» - Curtis Mayfield

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Ole Børud er i ferd med å seile opp som en aldri så liten favoritt. Han har vist seg som noe av en kameleon. Sist gang satte han et hardtslående punktum for hiphop-kvelden. Nå agerer han supermyk og pasjonert soul-sanger. Og du store, han gjør det virkelig med bravur.

Det gynger hardt og Ole balanserer stemmen sin perfekt mellom det silkemyke og det autoritære. Til og med falsetten sitter som et skudd, slikt blir det fest av.

5. Chris Holsten: «If I Ain't Got You» - Alicia Keys

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Chris er en begavet sanger, ingen tvil om det. Han har også gjort et kult låtvalg ved å tolke denne Alicia Keys-perlen. Innledningsvis virker han noe nervøs og spak, men straks han kommer mot refrenget og får bruke full kraft, er det åpenbart at trivselsfaktoren øker.

Han har volum og fylde, noe som selvsagt er kjærkomne egenskaper når man synger soul. Chris trenger bare å spikre alle fasettene, så er han helt i mål.

6. Hilde Louise Asbjørnsen: «Feeling Good» - Nina Simone

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

En ting er sikkert, Hilde Louise er mer på hjemmebane her enn under hennes feilslåtte Lars Vaular-stunt. I dette heatet fremstår hun mer troverdig og ektefølt. Som det blir diskutert innledningsvis, så er hun kanskje mer en jazz- enn en soul-sanger. Hadde oppgaven vært jazz, så hadde det vært prima vare, med autentisk sprekk i stemmen og en følelse av levd liv.

Hilde Louise er en av de mer særpregede sangerne i denne konkurransen, noe som også gjør henne litt mindre fleksibel når man skal hoppe fra sjanger til sjanger.

7. Ulrikke Brandstorp: «When We Were Young» - Adele

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Ulrikke har levert strålende tolkninger fra start til slutt denne høsten. Og selv om hun teknisk sett imponerer denne gangen også, blir det ikke den helt store soul-opplevelsen av denne Adele-låten. Det rett og slett for pent og pyntelig målt opp mot en såpass kraftfull sanger, opphavskvinnen tross alt er.

Det er selvsagt lov å gjøre den til sin egen, men da må man tilføre den noe spesielt.

8. Heine Totland: «If I Can Dream» - Elvis Presley

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Det er tydelig at denne låten betyr mye for Heine. Og det er engasjementet og nerven som bærer fremførelsen. Teknisk sett er det kanskje ikke helt på plass hele veien, men det kan være en naturlig konsekvens av å være så inne i låta.

Heine har jo ikke en tradisjonell soul-stemme om man skal gå etter klang og fylde, men det er ingen som helst tvil om at denne tolkningen hadde sjel og det er jo tross alt poenget her.