Anmeldelse: «Stjernekamp» - NRK

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Det er duket for country-aften i den tredje runden av «Stjernekamp».

TREDJE RUNDE: Country står på agendaen i i kveldens sending. Her er Ingeborg Walther i aksjon. Alle foto: Julia Marie Naglestad/NRK
TREDJE RUNDE: Country står på agendaen i i kveldens sending. Her er Ingeborg Walther i aksjon. Alle foto: Julia Marie Naglestad/NRK Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

TV: I kveld fikk deltakerne bryne seg på country-sjangeren. Etter endt økt fikk Sandra Lyng frøst beskjed om å forlate «Stjernekamp». På grunn av problemer med SMS-avstemningen har NRK snudd og nå får alle - også Sandra Lyng - være med til neste runde.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Ingeborg Walther: «Here for the Party» - Gretchen Wilson, 2004

Country-tema pleier å by på litt av hvert - både i den ene og den andre retningen, får man si. Ingeborg sørger for at kvelden begynner på topp. Her er det rikelige doser energi, glimt i øyet, show og alt annet som hører med.

Ikke minst er stemmen hennes finkalibrert for den lett poppa country-varianten som hun serverer her. Det trenger ikke være så veldig mye mer komplisert enn som så. Her har Ingeborg full kontroll.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Alex Rosén: «Sixteen Tons» - Tennessee Ernie Ford, 1955 (originalversjon Merle Travis, 1947)

Hør på Alex da. Om godeste Rosén fortsetter å velge riktige låter - som her og forrige gang, skal du se at han kan ha et lenger liv i «Stjernekamp» enn skeptikerne, meg selv inkludert, hadde våget å tro på.

Det er ikke så mye sangprestasjonen det står på her, snarere historiefortelling og formidling og det er er Alex slett ikke verst. Han får dratt på litt på tampen her også. Selv om det er småsurt her og han snuble litt der, så er det attityden det står på. Og det har han i bøtter og spann.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Sandra Lyng: «Jolene» - Dolly Parton, 1973

Det er noe av et vågestykke å legge seg ut med denne låta her. Dels fordi den er risikabel å tukle for mye med, og dels fordi det er så mange som gjort den tidligere at det kjennes som et velprøvd låtvalg.

Og det er litt der Sandra bommer her. Hun river og sliter litt i rytmikk, fraseringer og melodiføringer som gjør at mister noe av sitt enkle og såre preg. Det er ikke noe å utsette på teknikk og tone, det går mer på de estetiske valgene, men det avhenger kanskje av øret som hører?

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Knut Marius Djupvik: «I Still Believe in You» - Vince Gill, 1992

Det hører med til sjeldenhetene å se Knut Marius stå i ro med mikrofonen trygt plantet i galgen på stativet. Men det er fint å se den siden av han også.

Stemmeklangen er rett og slett er helt latterlig fin - og for et spenn. Knut Marius viser seg å være mer mangefasettert enn man først skulle tro - selv om det sniker seg inn noen soul-aktige vendinger også her. Men hva skal man si? Kommentarer overflødige. Det er bare å ta av seg hatten og tygge i seg halmstrået.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Emil Solli-Tangen: «Modern Day Bonnie and Clyde» - Travis Tritt, 2002

For en skolert sanger som Emil, så er nok country så langt unna de partiturene han til daglig synger seg gjennom som man kan få komme? Det fine med Emil er at han tar oppgavene med et smil, selv om han kanskje føler seg som en fisk på land i enkelte stunder.

Og han fikser denne utfordringen ganske så greit også. Stemmeklangen hans kler formatet overraskende godt - den er rund og kraftfull. I tillegg får han til en formålstjenlig knekk som han sannsynligvis ikke bruker altfor ofte ellers. Det går litt i stå her og der, men det er ingen stor krise.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Hege Øversveen: «You're Still The One» - Shania Twain, 1998

Dette er selvsagt et format Hege fikser med en hånd på ryggen rent estetisk. Det er hennes hjemmebane. Derfor er det kanskje en smule skuffende at hun velger en låt som ikke viser energien og råskapen som bor i henne?

Det er en finfin ballade, det er ingen tvil om det, men den byr kanskje ikke så mye på Hege som man skulle ønske - det fremstår litt som plankekjøring. I tillegg bommer hun på noen toner her og der som gir fremførelsen et nervøst preg.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Vegard Bjørsmo: «If It Hadn't Been for Love» - The Steel Drivers, 2008

For et låtvalg. Definitivt kveldens sprekeste, skulle jeg mene. Vegard tar versene på strålende vis når han får leke seg fritt i det nedre registeret. Det går litt over styr når han drar på i refrengene, men det får så være.

Raspen, blikket og attityden er helt på plass. Det er jo dette «Stjernekamp» handler om - å oppdage talenter man aldri trodde man var i besittelse av. Stas.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Odd Einar: «Tennessee Whiskey» - Chris Stapleton, 2015 (originalversjon George Johnes, 1983)

Jeg har ikke tro på at Odd Einar kan gjøre det skikkelig dårlig i noen utfordringer. Teknisk sett er han smidig som en ballettdanser. Han er sjelfull, ligger høyt og lavt, og er på og av på de riktig stedene. Ja, det er nesten så perfekt at det sklir over i det upersonlige. Men Odd Einar lander fint på riktig side.

Da må man bare takke og bukke.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Myra: «Hurt» - Johnny Cash, 2002 (originalversjon Nine Inch Nails, 1984)

Originalen ble en stor hit. Johnny Cash gjorde den på utmerket vis til sin egen under Rick Rubins kyndige veiledning og blåste på mange måter nytt liv i karrieren til legenden.

Myra har også vist at hun liker å gjøre sin egen vri på de låtene hun fremfører. Hun lykkes langt på vei her også. Starten sitter ikke helt. Det blir mye luft og det virker ikke helt som hun finner fotfeste i melodien med en gang. Myra jobber seg dog heftig inn i refrenget, og får etter hvert et godt grep om crescendoet som løfter låten sakte men sikkert til den står igjen og dirrer som en nervestreng i høyspenn. Her er det mye følelser og fin formidling fra Myra.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer