Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

SNART FINALE: Kun tre sendinger gjenstår før vinneren av «Stjernekamp» skal kåres. I kveld er det listepop og stadionrock på menyen. Alle foto: Julia Marie Naglestad/NRK Vis mer

TV: I kveld sang deltakerne listepop og stadionrock. Etter at stemmene var talt opp, var det Vegard Bjørsmo som trakk det korteste strået. Neste lørdag er det semifinale.

Vi anmeldte kveldens sending låt for låt. Les vurderingene under her.

Listepop (Årets hits):

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Vegard: «Don´t Start Now» - Dua Lipa

Er det noen som kan ta på seg rollen som flamboyant popstjerne, så er det Vegard. Utstråling og energi har han i alle fall i bøttevis. Vokalmessig kjennes det dog noe flatt. Det savnes mer pondus i versene og bridgen - jeg tror låtvalget begrenser litt hva han får vist av sangferdighetene sine. Men som helhet er det helt OK levert fra stortalentet fra Nord. Om Vegard går videre i kveld, må han være mer smart med låtvalgene sine.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Sandra: «What´s Love Got To Do With it» - Kygo, Tina Turner

Det er ikke bare, bare å skulle fylle skoene til en av tidenes mest karaktersterke popsangere. For å lykkes må man enten synge så taket letter eller klare å tilføre låta noe helt eget. Sandra er ikke helt komfortabel når hun synger i de lavere registerne - noe som går ut over grooven og overskuddet. Det er noe helt annet når hun får mulighet til å dra på i motsatt ende av registeret. Det sitter med andre ord ikke helt i starten, men det løfter seg tilsvarende over midten. Når hun får bruke støtten og lungene så er Sandra rå.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Knut Marius: «Someone You Loved» - Lewis Capaldi

Knut Marius velger nok en gang en låt for De store følelsene. Man kan vel ikke klandre han for det heller, all den tid han mestrer den slags til fingerspissene. Men det vet vi allerede, så det hadde kanskje vært moro å høre han ta et strået mer radikalt valg. Den lille reservasjonen her handler ikke om at Knut Marius ikke leverer, for det gjør han så det monner. Formidling og teknikk er topp stemning, men gjør noe rart neste gang da. For det blir garantert både en og to sendinger til.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Ingeborg: «Somebody» - Dagny

Veldig gøyalt at Ingeborg velger en norsk låt her. Det er viktig å vise at vi faktisk har en mer enn oppgående norsk pop-scene. Dagny skriver låter med betydelig x-faktor og smittende, smarte melodier. Ingeborg makter i sin tur å viderformidle denne eksotiskheten med stort hel. Klangen hennes er selvsagt skreddersydd for oppdraget, utstrålingen og danseferdighetene like så. Det handler om å være naturlig nedpå, men samtidig insisterende og tilstedeværende. Det ser og høres så lett ut.

Stadionrock:

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Vegard: «When You Were Young» - The Killers

Å synge The Killers er en utfordring på flere måter. Vokalist Brandon Flowers har mye pondus, samtidig som han har en melankolsk kvalitet i stemmen som ikke er lett å kopiere. I utgangspunktet skulle dette allikevel være noe som kunne passe Vegard - han har allerede vist at han har mange fasetter i stemmen selv om han er relativt uerfaren. Vegard får dog et par utfordringer underveis. For det første treffer han ikke helt på de høye tonene. Han jobber knallhardt, men igjen blir showfaktoren det som må dekke over for de stedene det skurrer vokalt.

(NB! På grunn av en teknisk glipp ble denne anmeldelsen liggende ute med en enerterning i noen minutter.)

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Sandra: «You Shook Me All Night Long» - AC/DC

Har vi fått vår egen Joan Jett? Det er selvfølgelig en håpløs oppgave å utfordre whiskeyrøsten til Brian Johnson i AC/DC, så her må man finne sin egen løsning på utfordringen. Det klarer Sandra ganske godt. Hun har en fin knekk i den ellers ganske tindrende klare stemmen. I tillegg klarer hun å slippe seg løs og ha det moro med sangen. Ikke det mest skjellsettende øyeblikket Sandra har levert i «Stjernekamp», men det var moro og, tja - ganske befriende å se henne være såpass uformell.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Knut Marius: «Run To The Hills» - Iron Maiden

I utgangspunktet bør dette være grei skuring for Knut Marius. Han har både lunger og register. Utfordringen blir at det ikke skal tippe over i parodien. Det kan lett bli for mye vibrato om man ikke passer på. Knut Marius er farlig nære i bridgen, men henter seg inn igjen når han planter refrenget rett i mellomgulvet på deg og fandenivoldskheten sitter som den skal. Det er noe av et svennestykke sprangmessig her, men det er ingen overraskelse at Knut Marius lander fjellstøtt på den øverste tonale toppen. Og heldigvis har han et lite glimt i øyet på veien også.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Ingeborg: «Rock The Night» - Europe

For en «potet» Ingeborg er - hun får alt hun fremfører til å høres ut som om det er det hun driver med til vanlig. Hun gjør i alle fall ikke skam på Joey Tempest. For en energi og for en stemme. Dette låter classic rock fra første til siste tone. Selv om Ingeborg sier at hun knapt vet hva rock er, så ser det absolutt ikke slik ut. Får vi «Rock the Night» tilbake på listene snart, eller?

Saken oppdateres.