Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

TV: Det har vært semifinale i «Stjernekamp». Knut Marius, Ingeborg og Sandra har kjempet om to finalebilletter. Den som måtte se seg slått på målstreken denne gangen var Ingeborg Walther.

Vi anmeldte artistenes fremføringer låt for låt. Les mer under.

Disco:

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Knut Marius: «Disco Inferno» - The Trammps

Så skal det avgjøres - finaleparet neste lørdag skal velges ut. Det har ikke manglet på lovord i Knut Marius' tilfelle denne sesongen, og at han er en åpenbar favoritt er ingen hemmelighet. Men - han har to harde konkurrenter å bryne seg på. Ingenting er med andre ord avgjort før stemmene er talt opp.

Knut Marius takler disco også, selvsagt. Dette er en låt som for hans piper ikke byr på de altfor store utfordringene. Og typisk når det blir for lite teknisk motstand, så har Knut Marius lett for å ta av. Det blir mye patos og fleksing av stemmebånd. Men gøyalt og underholdende, og det ser ut som hovedpersonen selv er strålende fornøyd med temaet.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Ingeborg: «I'm So Excited» - The Pointer Sisters

Ingeborgs store styrke er at hun alltid vet hvordan hun skal balansere energien. Hun er aldri for mye eller for lite - smakfull og på plass, kan man si. Ingeborg danser og smiler, mens hun leverer vokalprestasjoner fra øverste hylle. Sangen virker enkel, men det er mange biter som skal falle på plass her for at låten skal fly. Og det gjør den. Lukter det finalebillett?

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Sandra: «Hot Stuff» - Donna Summer

Sandra har etter sigende hatt problemer med en stemme som forsvant denne uken. Det er ikke umiddelbart merkbart, selv om hun sliter med å treffe tonene innledningsvis, et problem som også melder seg utover i sangen. Noe som ikke er vanlig kost for Sandra. Kanskje det er koreografien som stjeler for mye av fokuset? Den høye tonen på slutten sitter som et skudd, men vokalbriljansen kommer litt for seint denne gangen. Men for en reise det har vært for Sandra og det er ingen tvil om at hun har vist sangprestasjoner her som har blåst intetanende publikummere i bakken.

Duetter:

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Knut Marius og Eli Kristin Hanssveen: «Barcelona» - Freddie Mercury og Montserrat Caballé

Skal det være duett, så skal det være. I klassisk Knut Marius-ånd velger han de minst subtile låtene. Her er det mer eller mindre lov til å gi full gass fra start til slutt og den muligheten gir selvsagt ikke en finaleyr Knut Marius fra seg uten kamp. Her spares det ikke på noe, og for en gangs skyld er det helt OK å ikke feste sikkerhetsbeltene. For en sangprestasjon - av de begge, må man nesten få lov til å påpeke. Det er ikke mange sangere som kan hente hjem et teknisk vågestykke av dette formatet med et bredt smil om munnen. Gratulerer.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Ingeborg og Sondre Mulongo Nystrøm: «Say Something» - A Great Big World og Christina Aguilera

Det har ikke blitt så mange ballader på Ingeborg denne høsten, så det er fint å få høre henne i dette musikalske hjørnet også. Låten i seg selv er ikke megaspennende og byr ikke på de aller største vokale utfordringene. Men det er for så vidt greit å hold det nedpå også for en gangs skyld. Det er vel strengt tatt tekstformidlingen som er det viktigste her og der er Ingeborg stødig og raus.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

Sandra og Alexander Pavelich: «Shallow» - Lady Gaga og Bradley Cooper

Kult låtvalg av Sandra og gøyalt å se henne være mer «casual» - hun har ofte landet på mer prangende sanger. Her er arrangementet helt nedpå - alt handler om formidling og følelser. Fremdeles ørlite surt her og der, men her trumfer formidlingen det meste. Hun synger som alltid imponerende bra når hun får bruke lungekapasitet og trøkk, men her satt også de innledende verselinjene i det nedre registeret. For en leveranse av Sandra på oppløpet her.