Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

NY RUNDE: «Stjernekamp»-sesongen er godt i gang. Hvem av disse ni må reise hjem etter Norsk på norsk-sendingen? Alle foto: Julia Marie Naglestad/NRK
NY RUNDE: «Stjernekamp»-sesongen er godt i gang. Hvem av disse ni må reise hjem etter Norsk på norsk-sendingen? Alle foto: Julia Marie Naglestad/NRK Vis mer

TV: I kveldens «Stjernekamp» var det norsk på norsk som er tema. Det var Fredrik Domaas som trakk det korteste strået når ni deltakere ble til åtte.

Dagbladet anmeldte fremførelsene låt for låt.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

1. Jorun Stiansen: «Vi lever» - Wenche Myhre

Fra det ene til det andre. Hardrock-rebellen, Vince Neil, er i kveld byttet ut med norsk på norsk-veteran, Wenche Myhre. Man skal kunne mangt og mye for å komme seg gjennom en hel «Stjernekamp»-sesong. Jorun gyver løs på denne traveren med insisterende energi og mye pondus. Hun klarer seg greit, men det mangler allikevel litt nerve her. Kanskje det kommer av at hun fokuserer for mye på teknikk og fraseringer? Om Jorun hadde senket skuldrene og latt låten få leve sitt naturlige liv, hadde hun garantert fått mer tilbake.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

2. Alexandra Rotan: «Ikke som de andre» - Sondre Justad

Det første som slår deg med denne fremførelsen er Alexandras styrke som formidler. Dette er en tekst som river i hjertet når den får riktig behandling - og det får den her. Alexandra legger både tyngde og sjel bak frasene. I tillegg synger hun fint og sårt. Stemmen hennes kler formatet utmerket vel, noe som gjør at hun også har overskudd til å lene seg tilbake og nyte øyeblikket.

Den slags går selvsagt ikke upåaktet hen. Godt levert fra Alexandra.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

3. Heidi Ruud Ellingsen: «Har en drøm» - Trygve Hoff

Heidi er en formidabel sanger, ingen tvil om det. Hun har et stort register og mye teknikk, selv om hun skrenser litt på et par toner her og der. Men det gjør ikke så fryktelig mye all den tid hun synger veldig vakkert. En ting som tydeligvis er en greie, og det er at hun konsekvent stykker opp rytmikken i frasene. Men igjen, hun har en fin og formålstjenelig stemme.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

4. Kevin Mbugua: «Smilet i ditt eget speil» - Chris Holsten

Kevin har åpenbart mye han ønsker å få sagt her, og han byr virkelig på seg selv. Det er heller ingen lett oppgave rent teknisk, denne låta. Kevin ror det derimot i land på noenlunde overbevisende vis. Nervene tar han innimellom, noe som gjør at han overkompenserer her og der - frasene blir noe affektert og luftige. Uansett, det er pirk i den store sammenhengen. Kevin gjorde det han kom for.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

5. Anna-Lisa Kumoji: «Jeg glemmer deg aldri» - Emma Steinbakken

Fra Hellbillies til Emma Stenbakken til Anna-Lisa Kumoji. Denne perlen av en låt fuktet mang en øyekrok da den tonesatte en av de mest gripende scnene i serien Rådebank. Noe av det som gjorde den så effektiv var Steinbakken sin naturlig klang og tilstedeværelse. Anna-Lisa har naturligvis en annen tilnærming og stemmeklang. Men hun klarer allikevel å få nakkehårene til å reise seg med hennes mer sakrale og høystemte tolkning.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

6. Marius Roth Christensen: «Reis meg opp» - Rolf Løvland

Det er lett å bli mye når man skal tolke en låt som denne. Spesielt når du har verktøyet til å gjøre det, som Marius åpenbart har. Han er en formidabel sanger rent teknisk. Han holder seg allikevel på matten sangen gjennom, og drar bare på der han bør. Kanskje han sparer på kruttet til opera-sendingen? Om man skal forskuttere at han kommer dit da. Skal man kritisere noe er det at låtvalget kjennes fryktelig safe.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

7. Fredrik Domaas: «Den finast eg veit» - Hellbillies

Fredrik er i den store sammenhengen en relativt fersk artist, men han utviser allikevel en modenhet og en ro som mange garvede artister kan misunne han. Når han treffer, er det vakkert som bare det. Og det, gjør han til gangs her - litt mye vokalakrobatikk til tross. Det avgjørende er at han lander på beina hele veien. Og det er uansett nerven i formidlingen her som betyr noe.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

8. Carina Dahl: «Den fineste Chevy'n» - Halva Priset (feat. Maria Mena)

Carina er ikke den mest tekniske sangeren i dette heatet. Det gjør seg gjeldende når hun skal opp i registeret - det blir noen sure toner her og der - litt mye «armer og bein». Men samtidig har Carina en naturlig klang og tolker sangen på en formålstjenlig måte. Kunsten er jo ofte å velge noe som passer for seg og sin karakter. Sånn sett treffer hun blink her.

Vi anmeldte «Stjernekamp» låt for låt

9. Bjørn Tomren: «Eg er framand» - Norsk folketone

Sånn kan det også gjøres. Eller, hva kan man si - sånn skal det gjøres. Bjørn Tomren viser alle hvordan det låter når man synger med hjertet utenpå hvitskjorten og nervene i høyspenn. Så enkelt og så komplekst på samme tid. Hele fremførelsen fremstår nesten utenomjordisk. Bjørn er en unik artist og her får han for alvor vist hvorfor. Ren magi.