DEBATT

Oljeindustrien

Vi bør forby oljepropaganda

Når staten kan sensurere reklamer om klimaendringer og samtidig tillate hemningsløs grønnvasking fra oljeselskapene, er det åpenbart at markedsføringsloven er moden for revidering.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

De siste månedene har det vært mye debatt rundt Equinors annonsørinnhold i Aftenpostens podkast Forklart. Det er bare ett av mange eksempler på hvordan oljebransjen forsøker å reklamere seg til et bedre rykte. Hensikten kan umulig være noe annet enn å påvirke folkeopinionen, så tvil om argumentene fra miljøbevegelsen, skaffe oppslutning om oljevennlige partier og i siste instans få tilgang til flere lete- og boreområder.

Et annet eksempel er reklamekampanjen «Det store bildet» fra Norsk Olje og Gass. Den er forkledd som et forsøk på å nyansere oljedebatten. «Vi trenger mer debatt om olje og gass. Men vi trenger også en bedre debatt», heter det i kampanjen.

Den samme kampanjen er proppfull av usikre og dårlig dokumenterte påstander om olje og klima. Ulike grafer viser avstanden mellom verdens energibehov og fornybarandelen i energimiksen, uten å ta høyde for at fornybar energi er langt mer effektivt enn fossil.

Én annonse impliserer at fornybare løsninger ikke vil kunne dekke verdens energibehov. En annen antyder at kutt i norsk oljeproduksjon ikke vil gi globale utslippskutt. Å slutte å produsere olje og gass vil dessuten skape «andre problemer», ifølge kampanjen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.