DEBATT

Oljeindustrien

Vi bør forby oljepropaganda

Når staten kan sensurere reklamer om klimaendringer og samtidig tillate hemningsløs grønnvasking fra oljeselskapene, er det åpenbart at markedsføringsloven er moden for revidering.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

De siste månedene har det vært mye debatt rundt Equinors annonsørinnhold i Aftenpostens podkast Forklart. Det er bare ett av mange eksempler på hvordan oljebransjen forsøker å reklamere seg til et bedre rykte. Hensikten kan umulig være noe annet enn å påvirke folkeopinionen, så tvil om argumentene fra miljøbevegelsen, skaffe oppslutning om oljevennlige partier og i siste instans få tilgang til flere lete- og boreområder.

Et annet eksempel er reklamekampanjen «Det store bildet» fra Norsk Olje og Gass. Den er forkledd som et forsøk på å nyansere oljedebatten. «Vi trenger mer debatt om olje og gass. Men vi trenger også en bedre debatt», heter det i kampanjen.

Den samme kampanjen er proppfull av usikre og dårlig dokumenterte påstander om olje og klima. Ulike grafer viser avstanden mellom verdens energibehov og fornybarandelen i energimiksen, uten å ta høyde for at fornybar energi er langt mer effektivt enn fossil.

Én annonse impliserer at fornybare løsninger ikke vil kunne dekke verdens energibehov. En annen antyder at kutt i norsk oljeproduksjon ikke vil gi globale utslippskutt. Å slutte å produsere olje og gass vil dessuten skape «andre problemer», ifølge kampanjen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer