DEBATT

Oljeindustrien

Vi bør forby oljepropaganda

Når staten kan sensurere reklamer om klimaendringer og samtidig tillate hemningsløs grønnvasking fra oljeselskapene, er det åpenbart at markedsføringsloven er moden for revidering.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

De siste månedene har det vært mye debatt rundt Equinors annonsørinnhold i Aftenpostens podkast Forklart. Det er bare ett av mange eksempler på hvordan oljebransjen forsøker å reklamere seg til et bedre rykte. Hensikten kan umulig være noe annet enn å påvirke folkeopinionen, så tvil om argumentene fra miljøbevegelsen, skaffe oppslutning om oljevennlige partier og i siste instans få tilgang til flere lete- og boreområder.

Et annet eksempel er reklamekampanjen «Det store bildet» fra Norsk Olje og Gass. Den er forkledd som et forsøk på å nyansere oljedebatten. «Vi trenger mer debatt om olje og gass. Men vi trenger også en bedre debatt», heter det i kampanjen.

Den samme kampanjen er proppfull av usikre og dårlig dokumenterte påstander om olje og klima. Ulike grafer viser avstanden mellom verdens energibehov og fornybarandelen i energimiksen, uten å ta høyde for at fornybar energi er langt mer effektivt enn fossil.

Én annonse impliserer at fornybare løsninger ikke vil kunne dekke verdens energibehov. En annen antyder at kutt i norsk oljeproduksjon ikke vil gi globale utslippskutt. Å slutte å produsere olje og gass vil dessuten skape «andre problemer», ifølge kampanjen.

Oljeselskapene har rett i at vi trenger en kunnskapsbasert klimadebatt. Ensidig markedsføring fra oljebransjen bidrar ikke til det, på samme måte som reklame fra brennevinsprodusentene ikke ville bidratt til en bedre alkoholdebatt. Kull, olje og gass er farlige produkter og selve årsaken til klimakrisa. I tråd med kunnskapen vi har er det helt rimelig å forby markedsføring for disse produktene.

The Guardian har allerede kunngjort at de ikke lenger vil tillate annonsering fra fossilselskaper på sine flater. Dette handler ikke om å begrense ytringsfriheten til oljebransjen. Olje- og gasselskaper som vil delta i samfunnsdebatten, bør bruke ytringsfriheten sin og skrive kronikker som alle oss andre, men de bør ikke få fylle det offentlige rom med propaganda.

Grønn Ungdom har tidligere klaget inn Equinor til Forbrukertilsynet. Vi mener at de, ved å bruke bilder av klimastreikere og iscenesette belærende samtaler mellom mor og datter, henvender seg til barn i reklamene sine.

Klagen ble ikke tatt til følge. Det Forbrukertilsynet derimot har slått ned på, er en reklame om klimaendringer fra Norsk Vind. Reklamen, som viser glimt av konsekvensene av klimakrisa, er visstnok «egnet til å skape frykt og angst hos barn som ser på».

Når staten kan sensurere reklamer om klimaendringer og samtidig tillate hemningsløs grønnvasking fra oljeselskapene, er det åpenbart at dette landets markedsføringslov er moden for revidering.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer