HELGEKOMMENTAREN:

Vi er alle Tom Cruise

«Mission:Impossible»-filmene er propaganda for det nye arbeidslivet. Det som rammer Tom Cruise nå, vil snart ramme oss alle.

Illustrasjon: Flu Hartberg
Illustrasjon: Flu Hartberg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Etter å ha holdt de synlige tegnene på aldring unna gjennom trening, avhold og sminke, ser Tom Cruise nå omsider ut som det han er: En mann i siste halvdel av femtiåra. Samtidig øker presset på ham.

Hans nyeste film, Mission: Impossible – Fallout, har blitt sett av flere hundre millioner mennesker på kino i sommer. Dette gjør filmen til et særs effektivt propagandaverktøy, og det blir desto viktigere å se den med et kritisk blikk, ikke minst når det gjelder hva den sier om arbeidslivet og retten til en verdig alderdom.

Andre påkostede underholdningsfilmer viser fram dataanimerte romskip og dinosaurer. Publikum får se overbevisende bilder av det fysisk og zoologisk umulige. I Fallout er poenget derimot å imponere publikum ved at det faktisk er den aldrende amerikaneren – ikke en stuntmann, ikke en Cruise-formet klynge dataanimerte piksler – som kjører motorsykkel mot fartsretningen, hopper i fallskjerm og løper gjennom vegger. Det er hans rynkete, sigende ansikt som stadig farer mot oss ut av kollisjoner, flammehav og støvskyer. Disse scenene er unektelig imponerende, men kinogjengerne aner fortvilelsen i øynene hans og unner den aldrende Cruise bedre enn å bli behandlet på denne måten av en kynisk filmbransje.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer