- Vi er elendige til å spille

BERGEN (Dagbladet): De selger plater som hakka møkk fra Jæren. Konsertene er utsolgt inn i evigheten.

Men ifølge dem selv er det ikke den eminente musikken som har gjort Kaizers Orchestra til de nye yndlingene. - Vi er elendige til å spille, sier Geir Zahl og Jan Ove Ottesen.

I dag, i Stavanger, starter turneen med Morten Abel. Fredag spilte de for fulle hus på Det Akademiske Kvarter i Bergen. Så pop er Bryne-bandet blitt at to ekstrakonserter i Bergen måtte til før de fikk slippe ut av byen. De neste månedene skal de humpe landet rundt. Med og uten Abel.

- Det er dette vi vil. Vi skal bli tidenes beste liveband, slår Geir Zahl og Jan Ove Ottesen fast.

- Knallhardt

Med oljefat, brekkjern, pumpeorgel, bilfelger, jærdialekt og annet som gir lyd, har de erobret landet. Rundt 25000 plater har «Ompa til du dør» solgt så langt. Nesten uten markedsføring. Egentlig er de ikke overrasket over at de er blitt så store. Det eneste de har villet i løpet av de tre årene orkesteret har eksistert, er å spille live. Og det har de gjort. Selv om det til tider knapt har vært mennesker foran scenen. Før nå i løpet av de siste månedene.

- Vi har jobbet knallhardt for å nå dit vi er i dag. Vi visste vi ville lykkes, sier Geir Zahl, som spiller gitar, orgel og oljefat.

Men så er suksessen litt pussig likevel, medgir de.

- Ja, for egentlig er vi elendige til å spille, sier vokalist og oljefatarbeider Jan Ove Ottesen ettertenksomt.

- Elendige?

Ottesen ser på Zahl som svarer.

- Ja, egentlig er vi ganske dårlige. Utenom kontrabassist Jon Sjøen. Han har musikkutdanning og greier.

Ikke tv-reklame

Samtidig mener de det er akkurat her en del av suksessen ligger.

- Mange musikere er så opptatt av instrumentene sine. Vi er opptatt av publikum, sier Zahl.

De nyter suksessen som følger 25000 solgte plater. Men de gjør det samtidig klart at de er kompromissløse når det gjelder markedsføring.

- Tv-reklame er uaktuelt. Kommer det et plateselskap og forlanger at vi reklamerer på tv, så blir det ingen signering. Det er liksom ikke oss. Det passer for andre, men ikke for oss. Det blir bare feil, sier Zahl.

- Vi vil helst møte alle platekjøperne våre på konsertene. Ta dem i hånda, supplerer Ottesen.

De er veldig klar over at live-strategien kan være en brems på platesalget.

- Grunnen til at vi er der vi er i dag, er at vi har gjort det vi har gjort. Vi vil ikke miste det, sier Ottesen.

- Vi har laget jævla bra musikk. Og vi liker å lage catchy ting. Men vi vil aldri bli allemannseie. Ikke med den musikken vi lager, supplerer Zahl.