Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Elsparkesyklenes miljøavtrykk

Vi er i gang med tiltak

Miljøansvar er viktig for oss.

SKAPER TRØBBEL: Den siste tida har det vært satt fokus på klima- og miljøavtrykket til de populære elsparkesyklene. Foto: Reuters / NTB scanpix
SKAPER TRØBBEL: Den siste tida har det vært satt fokus på klima- og miljøavtrykket til de populære elsparkesyklene. Foto: Reuters / NTB scanpix Vis mer
Meninger

Elsparkesykler – og kritikk av elsparkesykler – er i vinden for tiden. Utviklingen med elsparkesykler i bybildet har blitt kalt alt fra en «pest og en plage» til «anarkistisk», og de siste overskriftene har stilt spørsmålstegn ved miljøprofilen til elsparkesyklene.

En studie fra University of North Carolina sier at elsparkesykler ikke er så miljøvennlige som de virker. Selv om dataene viser at elsparkesykler er bedre for miljøet enn biler, kan de ikke konkurrere med busser når elsparkesyklenes fulle livssyklus tas med i beregningen, ifølge studien.

Fredrik Hjelm, administrerende direktør i VOI
Fredrik Hjelm, administrerende direktør i VOI Vis mer

Studien innrømmer at det ennå ikke finnes uttømmende data for distribusjonen av levetiden til elsparkesykler, fordi fenomenet er så nytt.

Studien peker også på at økt levetid på elsparkesykler, strategier for et redusert antall oppladninger, redusert distribusjons- og oppsamlingsdistanse og mer effektive kjøretøy drastisk kan redusere miljøpåvirkningen.

Dette er tiltak vi allerede er i gang med.

Miljøansvar er svært viktig for oss som jobber for VOI Technology. Hele selskapet vårt er basert på å bidra til å redusere antallet korte bilturer i byer. Vi vil om kort tid innføre utskiftbare batterier med lengre levetid, og vi vil innføre et elektrisk kjøretøy for våre «hunters». Vi er også i gang med å ytterligere øke graden av resirkulering samt gjenbruk av komponentene i våre elsparkesykler.

Det finnes ikke et eneste nytt transportmiddel som har unngått en fase som forandrer hva vi oppfatter som vanlig. Og det tar vi alvorlig.

Da vi lanserte i Norge, tok vi kontakt med Bymiljøetaten for å diskutere sikkerhet, og vi er i dialog med flere andre relevante aktører angående reguleringer for elsparkesykler. I fellesskap med norske myndigheter ønsker vi å legge til rette for trygg og sikker bruk av sparkesykler både for brukere og andre trafikanter.

Det vi ser nå er bare starten på en ny teknologi som viser seg å være svært populær. Det er starten på en ny teknologi som har potensial til å gjøre en forskjell ved å redusere byers karbonfotavtrykk.

Kampen mot klimaendringene krever at vi er ambisiøse og innovative. I stedet for å tenke at elsparkesykler er for mye å håndtere, kan de sees på som en mulighet.

En mulighet til å skape et variert utvalg av miljøvennlige transportmidler som svarer på forbrukeres behov. En mulighet til å bringe den europeiske miljøhovedstaden, Oslo, nærmere målet om et bilfritt sentrum. En mulighet til å motvirke klimaendringene.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media