SLET MED LYKKE-JAGET: Tone Mjelde (23) opplevde at jakten på det perfekte facebook-livet førte til at hun til slutt ikke taklet presset og var nødt til å søke hjelp. Foto: Privat
SLET MED LYKKE-JAGET: Tone Mjelde (23) opplevde at jakten på det perfekte facebook-livet førte til at hun til slutt ikke taklet presset og var nødt til å søke hjelp. Foto: PrivatVis mer

- Vi er ikke dønn fuckings lykkelige tjuefire timer i døgnet, syv dager i uka

Tone Mjeldes jakt på det perfekte liv førte til depresjoner og selvmordstanker.

(Dagbladet): I går lanserte ungdomsorganisajonen UngHjelp en Facebook-kampanjen «Facebook for real», med ønske om å gjøre folk mer bevisste på hva som legges ut på Facebook og andre sosiale medier.

Tone Mjelde (23) skrev i fjor en kronikk i lokalavisa Bygdenytt der hun åpent fortalte om hvordan jakten på det perfekte livet førte til at hun utviklet depresjoner og slet med selvmordstanker.

Stort press «Me vil ikkje vera til bry, og me er redde for å innrømma det verkelege livet vårt. Me er redde for å ikkje vera perfekte. For kva naboen skal tenkja. For at ryktet skal bli sett på spel. Og derfor latar me. Derfor skjuler me det eigentlige livet vårt, som er fullt av nedturar og triste stunder», skrev Mjelde i kronikken.

Til Dagbladet forteller hun at gapet mellom den hun var, og den hun ville vise andre at hun var, til slutt ble for stort til hun taklet det.

- Det var jo sånn at hver gang noe bra eller spennende skjedde så skrev man det på Facebook øyeblikkelig, det ble en slags automatikk i det. Det er jo den delen av livet man er stolt av og vil vise frem, og sånn var det også for meg, sier Mjelde og fortsetter:

 - Jeg la et stort press på meg selv og Facebook ble en slags forsterker på at alle bortsett fra meg hadde det bra. Det var først etter at jeg begynte å gå til terapi at fikk jeg et nytt syn på livet, og forstod at jeg ikke kunne fortsette og fremstille meg selv på den måten.
 
«Me treng å vera svake. Å våga å grina. Å våga å seia at me ikkje veit alt her i verda. Rett og slett vera ærlege og å innrømma at me ikkje er dønn fuckings lukkelege tjuefire timar i døgnet, sju dagar i veka», står det i kronikken.

- Finne en balanse Tone Mjelde påpeker at hun ikke vil at folk skal slutte å fortelle om de gode tingene de opplever, men hun mener det er viktig å finne en balanse og være klar over hvordan man fremtiller seg selv og sitt eget liv.

- Man må reflektere litt over hvordan man tenker om seg selv og om andre mennesker. Vi er ikke roboter, vi prøver så godt vi kan. Man kan ikke ha perfekt som mål, da kommer man til å gå på en smell, sier hun og fortsetter:  

- Det er viktig å tenke på hvordan man påvirker samfunnet, unge og andre som ikke har det så bra. Man kan gjøre mye hvis man bare sier det som det er.

Solskinnssiden Ida Aalen er rådgiver i Netlife Research og forfatter av boka «En kort bok om sosiale medier». Hun forteller at hun godt kan forstå hvorfor UngHjelp startet kampanjen «Facebook for real», men legger til at man må huske at livet som tenåring ikke var så mye lettere før internett ble vanlig:

- Det er helt riktig at sosiale medier ofte viser solskinnssiden av andre menneskers liv, men det er lett å glemme også vi som vokste opp uten sosiale medier husker at det alltid var noen som ble sett på som ekstra pene eller vellykka, sier Aalen og fortsetter:

- Det er ikke sosiale medier alene som sørger for at mange unge har et lavt selvbilde. Det er klart at dette kan forverres av sosiale medier, men det var ikke dritkult å være tenåring for 10, 20 år siden heller, og det er det viktig at man husker på.

- De populære blir enda mer synlige Aalen mener det er helt naturlig at man fremhever de gode og lykkelige sidene ved seg selv og toner ned de dårligere. Hun sier det er viktig at man husker at mange har hundrevis av bekjente på Facebook - ikke bare gode og nære venner.

VIL HA MER SANNHET I SOSIALE MEDIER: Ungdomsorganisasjonen UngHjelp er lei av mye skryt og lite ærlighet i sosiale medier. Med kampanjen «Facebook for real» ønsker de å gjøre folk mer bevisste på hva som legges ut på Facebook. Foto: Andreas Kleiberg / UngHjelp
VIL HA MER SANNHET I SOSIALE MEDIER: Ungdomsorganisasjonen UngHjelp er lei av mye skryt og lite ærlighet i sosiale medier. Med kampanjen «Facebook for real» ønsker de å gjøre folk mer bevisste på hva som legges ut på Facebook. Foto: Andreas Kleiberg / UngHjelp Vis mer

- Når en bekjent spør deg hvordan du har det er det ikke vanlig å legge ut om at man har blitt dumpa av kjæresten og har en syk bestemor. For mange er det like unaturlig å dele de kjipere tingene med Facebook-venner som med naboen, sier hun og fortsetter:

- For en 17-åring som har 500 venner på Facebook kan det aldri bli ekte, da det å være ekte forutsetter at man har tillitt til hverandre. Når man har et så stort publikum er det naturlig at det bare er solskinnshistoriene som slipper gjennom.

Hun legger til at det også er en liten gruppe mennesker som står for en stor del av de oppdateringene og bildene man ser i sosiale medier:

- Det forskningen viser er at folk som har en mer narsissistisk personlighet bruker sosiale medier på en annen måte. Det er en liten gruppe som viser selvforherligende bilder av seg selv fordi de vil ha en respons og få oppmerksomhet. De få som gjør dette blir også mye synligere da de oppdaterer statusene sine oftere og gjerne har flere Facebookvenner. En som er utadvendt i virkeligheten er også mer utadvendt på sosiale medier, og de som er populære blir enda synligere, mens de mindre populære blir mer usynlige.

NATURLIG Å FREMHEVE DET LUKKELIGE: Fofatter av boka «En kort bok om sosiale medier», Ida Aalen, mener det er helt naturlig at man fremhever de beste sidene ved seg selv i sosiale medier. Foto: Øyvind Bjørkum
NATURLIG Å FREMHEVE DET LUKKELIGE: Fofatter av boka «En kort bok om sosiale medier», Ida Aalen, mener det er helt naturlig at man fremhever de beste sidene ved seg selv i sosiale medier. Foto: Øyvind Bjørkum Vis mer