- Vi er ingen sponsorfestival

KRISTIANSAND (Dagbladet.no): Med rekordstore billett- og sponsorinntekter ser det ut til å gå mot lysere tider for den tidligere gjeldstyngede Quart-festivalen. Men pressejef Pål Hetland er ikke enig i at festivalen begynner å bli for mye preget av sponsorer og store penger.

I dag var Quarten utsolgt for andre dag på rad. Dermed er fjorårets billettrekord på 39.000 solgte slått før festivalen er over.

- Vi er fornøyd, men vi trenger pengene, sier Quartfestivalens pressesjef På Hetland til Dagbladet.no.

Også sponsorinntektene har økt betraktelig i år, og i festivalens inngangsområde i Gravane vokser sponsorenes teltlandsby år for år.

Totalt bruker sponsorene noe over 14 millioner på årets festival. Seks millioner går rett til Quarten, som også får gratisannonser og andre tjenester for rundt tre millioner, og så bruker sponsorene noe over fem millioner på sine egne aktiviteter.

Quarten er med andre ord stedet for de store gutta.

En knallhard prisøkning på leie av standplass inne på området har gjort at ideelle organisasjoner som Natur og Ungdom og andre som tidligere har markert seg på området har valgt å holde seg borte.

Hetland synes likevel ikke at festivalen begynner å få et for kommersielt preg.

- Vi er nødt til å samarbeide med sponsorene, men vi er veldig nøye med å få oss sponsorer som passer til festivalens profil. Vi har også fått mye ros, blant annet fra engelske musikkjournalister, på

at vi har greid å holde festivalområdet fritt for logo-eksponeringer, sier Hetland, som mener festivalen har et godt samarbeid med sponsorene.

- De legger seg ikke opp i vår kunstneriske profil, og de skjønner vibben vår godt. Vi er en gjeng arbeidsledige friks som prøver å få til en kul uke i året her nede, og selv om det er to kulturer som kolliderer så skjønner de oss godt.

Heisatur for ansatte

For mange av sponsorene er det ikke bare viktig å få eksponert seg for publikum, men også en god anledning til å sende medarbeidere på en mer eller mindre velfjortjent heisatur. Over 100 pressefolk skal være akkreditert, men det kan tidvis være langt mellom notatblokkene på det avsperrede området beregnet på journalister, VIPer og sponsorgjester inne på festivalområdet.

- I tillegg til pressefolkene er det rundt 400 gjester fra sponsorer på festivalen, opplyser Hetland.