(Dagbladet): Er du blant dem som fortsatt ikke har et nettavis-abonnement, tilhører du en stadig mindre gruppe.
- Vi skal ikke lenger tilbake enn til 2011 da dette var nesten helt fremmed i Norge. «Alle» opplevde før at det var ulogisk å skulle betale for nyhetsstoff på nett. Nå ser vi en helt annen aksept, sier Jens Barland, førsteamanuensis i medieledelse ved Høgskolen i Gjøvik.
Torsdag offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) de nyeste lesertallene for landets mediehus.
Trenden er stabil: Fall i papirlesing fortsetter, mens stadig flere leser journalistisk innhold på mobil. Økningen på nett flater ut.
Utviklingen av betalt innhold hos nettavisene har også de seinere åra vært markant økende. Stadig flere saker i norske nettaviser må betales for. Bak det som i de fleste aviser symboliseres med et pluss-tegn, finnes sakene avisene har tro på at deres lesere er villige til å betale for.
Det som nærmest begynte som et inntektseksperiment for få år siden har ført til at nesten alle mediehus har opprettet en eller annen variant for abonnementsbetaling, ofte kalt pluss-modell.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger