- Vi er inne i et digitalt skifte

Med spådommer om papiravisens sikre død, måtte mediehusene ta grep. Nå er leserne villige til å betale for digital journalistikk.

HAMSKIFTE: Mange spådde at å ta betalt for journalistikk på nett var en umulig forretningsmodell. Få år etter at norske og utenlandske aviser begynte å ta betalt for artikler på nett ser vi et marked i eksplosiv vekst. Foto: NTB/Scanpix
HAMSKIFTE: Mange spådde at å ta betalt for journalistikk på nett var en umulig forretningsmodell. Få år etter at norske og utenlandske aviser begynte å ta betalt for artikler på nett ser vi et marked i eksplosiv vekst. Foto: NTB/Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Er du blant dem som fortsatt ikke har et nettavis-abonnement, tilhører du en stadig mindre gruppe.

- Vi skal ikke lenger tilbake enn til 2011 da dette var nesten helt fremmed i Norge. «Alle» opplevde før at det var ulogisk å skulle betale for nyhetsstoff på nett. Nå ser vi en helt annen aksept, sier Jens Barland, førsteamanuensis i medieledelse ved Høgskolen i Gjøvik.

Torsdag offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) de nyeste lesertallene for landets mediehus.

Trenden er stabil: Fall i papirlesing fortsetter, mens stadig flere leser journalistisk innhold på mobil. Økningen på nett flater ut.

Utviklingen av betalt innhold hos nettavisene har også de seinere åra vært markant økende. Stadig flere saker i norske nettaviser må betales for. Bak det som i de fleste aviser symboliseres med et pluss-tegn, finnes sakene avisene har tro på at deres lesere er villige til å betale for.

Det som nærmest begynte som et inntektseksperiment for få år siden har ført til at nesten alle mediehus har opprettet en eller annen variant for abonnementsbetaling, ofte kalt pluss-modell.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer