DEBATT

Debatt: Ny Unicef-rapport

Vi er nødt til å ta ulikheten i skolen på største alvor

Norge er vant til å være på topp tre i internasjonale rangeringer. Men i den nye Unicef-rapporten ligger barneskolen på sjuendeplass blant rike land, ungdomsskolen faller helt ned til 20. plass.

ULIKHET: Den største ulikheten ser ut til å utvikle seg de siste åra på barneskolen og gjennom ungdomsskolen. Det kan derfor virke som om ungdomsskolen forsterker ulikhet mellom de svakeste og sterkeste i lesing, men også forskjellene mellom gutter og jenter, skriver innsenderen.  Foto: Shutterstock
ULIKHET: Den største ulikheten ser ut til å utvikle seg de siste åra på barneskolen og gjennom ungdomsskolen. Det kan derfor virke som om ungdomsskolen forsterker ulikhet mellom de svakeste og sterkeste i lesing, men også forskjellene mellom gutter og jenter, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I årets UNICEF-rapport om barn i rike land havner Norge på tjuendeplass: Norsk skole viser større ulikhet i leseferdigheter mellom de sterkeste og svakeste, og mellom jenter og gutter, enn halvparten av landene i rangeringen. Det som er oppsiktsvekkende er at mens den norske barneskolen kommer på en sjuendeplass i sammenlikningen, så faller Norge helt til tjuendeplass i løpet av ungdomsskolen.

Norge lander som regel på topp tre eller i det minste topp fem i internasjonale rangeringer, men denne gangen er det altså ingen grunn til å sprette sjampanjebrusen.

«Report Card 15: An Unfair Start» fra UNICEFs forskningssenter ser på ulikhet i skolen i rike land. Årets rapport tar utgangspunkt i deltakelse i barnehagen, leseferdigheter på barneskolen og det siste året av ungdomsskolen.

Overordnet slår rapporten fast at det er ingen sammenheng mellom hvor rikt et land er og deres plass i denne rangeringen. Den sier også at et mindre gap mellom de beste og de svakeste elevene ikke påvirker kvaliteten i utdanning. Det motsatte virker heller å være tilfellet; der det er mindre ulikhet er det også bedre resultater for alle.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer