DEN SVENSKE MUSIKKEKSPORTMAFIEN: Publikumsmengder som dette gjør at alt gutta i Swedish House Mafia trenger å gjøre for å dempe stemmen fra kritikerne, er å sjekke nettbanken. Foto: EMI.
DEN SVENSKE MUSIKKEKSPORTMAFIEN: Publikumsmengder som dette gjør at alt gutta i Swedish House Mafia trenger å gjøre for å dempe stemmen fra kritikerne, er å sjekke nettbanken. Foto: EMI.Vis mer

«Vi er som Britney Spears, Beyoncé og Christina Aguilera til sammen»

Swedish House Mafia er de virkelige partysvenskene.

MIAMI WINTER Music Conference, 2009: Det er midt på natta og en av verdens største elektroniske musikkfestivaler er i gang. Klubben til det fasjonable Fontainebleau-hotellet er pakket med halvnakne og dansende mennesker. Bak DJ-pulten: Steve Angello, svart sleik, svart t-skjorte, svensk aksent, en tredjedel av DJ- og produsentfenomenet Swedish House Mafia.

I VIP-loungen: Paris Hilton, med gryende migrene og realitykjæreste på slep. Paris begynner å bli lei dunk-dunk-musikken, svinser bort til dj-en for å be om noe mjukere. Kanskje hip hop? Hun blir bryskt avvist, og begivenhetene som følger skal bli behørig dekket av alle fra Perezhilton.com til Aftonbladet. Vi kan jo la Angello fortelle det selv, slik han gjør i musikkdokumentaren «Take One» fra 2010:

- Hun bare: Men jeg er Paris Hilton! Hvem i helvete er du?

- Og jeg bare: Jeg er Steve Angello, vet du ikke hvem jeg er?

- Og hun bare: Men jeg er Paris Hilton!

- Og jeg bare: Det driter jeg i!

Realitykjæresten kommer ilende. Paris ber ham sette Angello på plass. Han, på sin side, tar av seg sin dyre Audermars Piguet-klokke.

- Så jeg bare: Tygg på denne!

STEVE ANGELLO (29), Sebastian Ingrosso (29) og Axel «Axwell» Hedfors (34) er Swedish House Mafia. Antakelig er de Sveriges største bandeksport siden Roxette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trioen, som akkurat nå har en monsterhit med den ekstremt pompøse og ekstremt dansbare «Don't You Worry Child», tjente ifølge Forbes 14 millioner dollar i fjor. Altså nesten 80 millioner kroner. Slikt gjør dem selvfølgelig ikke noe mer beskjedne: «Vi er den største dj-trioen som har eksistert», sa Steve Angello i et intervju med Svenska Dagbladet i 2009.

«Vi er som Britney Spears, Beyoncé og Christina Aguilera til sammen».

DET ENE SWEDISH House Mafia er gode til, er å få folk til danse. «Jeg skal knulle denne klubben i f****», deklamerte Sebastian Ingrosso på radioen i Miami. Et typisk Swedish House Mafia-sitat.

- Swedish House Mafia er tre partysvensker, det er vel det som er essensen her. Tre enkeltstående produsenter som gjør det knallbra på egen hånd, men som har samlet krefter til å bli en slags elektronisk supergruppe, forteller Christine Dancke, NRK-programleder og DJ som også booker konserter på utestedet Blå i Oslo.

Et Swedish House Mafia-sett kan vare fra to til tolv timer, avhengig av hvor de spiller og hva slags begivenhet det er. Det kan være pyro og scenografi, visuelt opplegg à la rockekonsert. De spiller bare egen musikk, eller musikk gitt ut på et av deres tre egne plateselskaper.

Ifølge Axwell er det «fete klubbhits, med store breaks som bygger seg opp. Det er overhodet ikke introvert».

Andre har et litt mer negativt syn på det de holder på med:

«Men er de egentlig mer enn tre menn med kulemager som hytter med nevene i lufta til en elektrohouseversjon av Eurythmics «Sweet Dreams», spurte The Guardian etter å ha sett «Take One»-dokumentaren i 2010.

Dokumentaren følger gutta gjennom to år og 253 DJ-jobber. I privatfly gjennom den internasjonale klubbscenen, fra Ibiza til Miami til Colombia. Gjennom horder av dansende mennesker, flashende pupper og flasker med tequila. Inn på ensomme hotellrom og til slutt endelig hjem til Steve Angello i Los Angeles. Til den blonde realityforloveden og hjemmestudioet der gutta endelig får satt seg ned for å lage litt musikk.

DET ANDRE SWEDISH House Mafia er gode til, er å lage hits.

- Første gangen jeg hørte «Don't You Worry Child», begynte jeg bare å le. Jeg skjønte umiddelbart hva som kom til å skje, det var en uunngåelig hit. Det er så utrolig pompøst. Superhappy house med emosjonell nordisk vokal er åpenbart en oppskrift verden faller for, sier Christine Dancke.

Selv kaller de musikken for «kraftfull house» og har laget hitlåter med Pharell Williams og Tinie Tempah. Produsert Usher-låtene «Euphoria» og «Numb».

- De har klart å blande den drøyeste Ibiza-orienterte musikken med moderne pop. Det er et perfekt krysningspunkt mellom pop, elektronisk musikk og kjendisgjester, mener Asbjørn Slettemark, programleder på Lydverket.

STEVE ANGELLO og Sebastian Ingrosso - det er ikke artistnavn - er barndomsvenner fra Stockholm. Moren til Angello jobbet på nattklubb og elsket disko. Faren til Ingrosso hadde et musikkstudio og var en av de første som drev med elektronisk musikk i Skandinavia. Angello begynte med hip hop, men beveget seg videre til houselegender som Carl Craig, Derrick May og Kevin Saunderson. Dj-karrieren begynte i en pizzeria. Gjennombruddet kom med remiksen av «Sweet Dreams» i 2004, samme år som Axwell fikk en minihit med «Feel the Vibe».

Første gang de tre spilte sammen under navnet Swedish House Mafia var på Ibiza i 2007. Fire år seinere fylte de Madison Square Garden i New York. 20 000 billetter ble revet bort i løpet av elleve minutter.

De var på topp.

Seks måneder seinere annonserte de at de gir seg som trio.

GODE TIL (1): Å få folk til å danse. Foto: EMI
GODE TIL (1): Å få folk til å danse. Foto: EMI Vis mer

MEN SER DE UT SOM gutter som kaster inn håndkleet uten en fest? Som ikke smeller av litt pyro i hundrekronersklassen? Avskjedsturneen «One Last Tour» begynner i Dubai 16. november og ender i Los Angeles. Bare i Stockholm skal de i løpet av tre kvelder spille for over 100 000 mennesker.

22. desember kommer de til Norge, Fornebu og Telenor Arena for første og siste gang.

- Swedish House Mafia er på en måte symbolet på den nye DJ-en. DJ-en som rockestjerne på stadionnivå. Det er ikke så nøye hva de holder på med, så lenge de skaper fest og stemning, sier Asbjørn Slettemark.

Men hvordan ble de så svære? Handler det bare om musikken?

DET TREDJE SWEDISH House Mafia er gode til, er branding.

På nettet kan man lese metoderapporten til PR-byrået Rising Digital. Om hvordan Swedish House Mafia jobbet seg opp fra null til en million likes på Facebook. Og da Angello ble spurt, under en musikkonferanse i juni, hvorfor elektronisk dansemusikk ikke slo igjennom i USA på 90-tallet slik det gjorde i Europa, var svaret «men DJ-ene hadde jo ikke engang logoer på den tiden».

- De er et av de tilfellene hvor man kan si «it's a brand, not a band». De har et enormt kult bandnavn, det høres jo mer ut som en motorsykkelgjeng enn tre fyrer med en cd-spiller. Det folk syntes var rart i begynnelsen, som sitatene fra dokumentaren, har de dyrket. De er ikke så veldig opptatt av hvem som liker dem og ikke liker dem. Det er bare å ta en telefon til nettbanken, det, så døyver det lyden av kritikerne, sier Asbjørn Slettemark.

Hva slagordet for avslutningsturneen er?

«We came. We raved. We loved».

Selvfølgelig.

Sigrid Hvidsten er utgavesjef i Magasinet og skriver om musikk i Dagbladet. Swedish House Mafia-albumet «Until Now» ble sluppet i forrige uke. Singelen «Don't You Worry Child» ligger på tredjeplass på VG-lista. Telenor Arena-konserten 22. desember er ennå ikke utsolgt.

(Kilder: Wikipedia. The Guardian. YouTube, Inthemix, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Huffington Post, MTV, MixMag).

DISSE GUTTA ER GODE TIL (3): Branding. Foto: EMI
DISSE GUTTA ER GODE TIL (3): Branding. Foto: EMI Vis mer