DÅRLIG BEHANDLING: Maria Arredondo og Torstein Sødal føler seg dårlig behandlet.  Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
DÅRLIG BEHANDLING: Maria Arredondo og Torstein Sødal føler seg dårlig behandlet. Foto: Håkon Eikesdal / DagbladetVis mer

Debatt: Arredondo og konsert i Kautokeino

Vi følte oss sensurert og vingeklippet av prosten

Debatten om konserten i Kautokeino Kirke fortsetter.

Meninger

Etter en konsert i Kautokeino Kirke blir vi beskyldt for å komme med uriktige opplysninger, for å tvinge publikum i Karasjok til å plystre, og for at Maria etter én dag i Indre Finnmark mener å vite hva som er best for folket I Kautokeino.

Det er prost Egil Lønmo i Indre Finnmark som kommer med disse anklagene i Dagbladet. I tillegg opplever vi at han betviler og nærmest latterliggjør vår personlige tro.

Det prosten ikke visste, var at det var han selv og hans «råd» som var roten til at blogginnlegget vårt ble publisert.

Menighetsrådet i Kautokeino tillot oss å leie kirken så lenge vi fjernet «Hovedøen» fra repertoaret. Dette punktet sa vi ja til på vårparten og forholdt oss rolig til det helt fram til konserten i Karasjok var ferdig, altså kvelden før Kautokeinokonserten.

Det som da skjedde var at vi fikk velmenende tips fra et par i koret om at vi burde vurdere å droppe plystringen. Det var ikke noe problem siden plystringen kun forekommer på «Hovedøen».

Så skjedde det at Egil Lønmo selv oppsøkte oss utenfor kirken og kom med råd som i praksis ble mer som en tvangstrøye for oss. Plystring, jodling og klapping ble frarådet, mens seansen ble avsluttet med at Lønmo sa «…og fint om dere ikke er så joviale.» Vi følte oss sensurert og vingeklippet. Vi opplevde at han ba oss tone ned vår personlighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagbladet kontaktet oss og ville gjerne vite hvem i Karasjok som hadde uttalt seg, men vi ville ikke henge ut noen. Vi holdt navnene for oss selv.

Vi har full forståelse for at Lønmo har et forklaringsbehov, siden det faktisk var han som var roten til at blogginnlegget vårt I det hele tatt ble skrevet.

Plystring: Da vi holdt konserten i Karasjok visste vi ikke at plystring var omdiskutert. Om noen opplevde at de ble påtvunget plystringen er det dumt, men fra vårt ståsted er plystring like naturlig som fløytespill og sang.

Prosten nevner også at i flere år, så har folk kommet å fortalt samer hva de skal si og mene og gjøre. I situasjonen som oppstod utenfor kirken i Karasjok dagen før Kautokeinokonserten var det det motsatte som skjedde. Her var det Lønmo som fortalte oss hva vi skulle si og gjøre.

Det er viktig for oss å få frem at dette I utgangspunktet ikke var ment som noen heksejakt på Kautokeino kirke, menighetsråd eller Lønmo, men heller en liten hyllest til koret som rørte og inspirerte oss. Slik jeg ser det, så vil jeg si at de tok tilbake kirken sin.

Hvorfor holder vi konserter i kirken? Vi er begge er døpt, har gått på søndagsskole, kor, bibelgruppe, møter, blitt konfirmert og vi har giftet oss i kirken. Vi er heldige og har for det aller meste hatt gode opplevelser i kirken. For oss er kirken spesiell og er en naturlig plass å holde konserter.

«Personlig kristen» har Lønmo valgt som en av sine overskrifter. Sånn som vi leser det, angriper han og betviler han troen til oss begge. Dette gjorde oss bare veldig trist. Og ikke minst skuffet over at disse ordene kom ifra en prost.

Når alt dette er sagt må vi si at vi i Karasjok og Kautokeino kirke opplevde stor raushet og varme. Både fra koret og publikum. Det var konserter som satte spor.

VI ønsker og avslutte som en av publikummerne i Kautokeino kirke sa til oss etter konserten.

«Gjør porten høy, gjør døren vid!»