Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Vi går inn i spillets år!

Trodde du 2004 var det ultimate spillåret? Bare vent til du ser hva 2005 vil by på.

For alle som er opptatt av dataspill framsto 2004 som selveste drømmeåret, med flere storspill som kjempet om oppmerksomheten. Spill som «Halo 2», «Grand Theft Auto: San Andreas» og «Half-Life 2» holder seg godt inn i 2005, men selv disse drukne i løpet av året.

For én ting er sikkert: 2005 kommer til å bli et enda mer spennende år enn 2004.

Bærbar PlayStation

Ikke nok med at det kommer en lang rekke svært lovende spill, vi vil også bli overlesset med nye spillmaskiner som garantert vil slå knockout på det vi kjenner i dag.

Allerede har vi fått grundige innblikk i de to store nyhetene på den bærbare fronten. Både Sonys PlayStation Portable (PSP) og Nintendos oppfølger til GameBoy, Nintendo DS, er lansert i andre deler av verden. Begge kommer i norske butikker rundt mars i år.

For mange framstår PSP som den ultimate dingsen i 2005.

På denne maskinen kan du få spill som ser like bra ut som på PlayStation 2, her bare presentert på en sylskarp, bærbar widescreen. Detaljnivået i disse spillene er ulikt noe annet vi tidligere har sett på bærbare spill, og mange vil nok la seg rive med bare av dette.

PSP bruker egne, små cd-baserte disker til spillene, og via disse kan du kjøpe musikk og film som kan spilles av på maskinen. Dette kan også lastes inn på et minnekort.

Ettersom maskinen kan koble seg trådløst opp mot Internett og også mot andre PSP\'er, vil Sony seinere åpne for nye bruksområder for maskinen, deriblant surfing på nettet og trådløse tv-sendinger.

To skjermer

Nintendo DS (DS står for Dual Screen) byr på en annen måte å spille på enn det vi er vant til. Maskinen kan foldes i to, og den nederste skjermen er trykkfølsom. Dermed kan du styre spillet enten ved hjelp av en medfølgende stylus-penn, en liten knott du fester på tommelen, eller på den gammeldagse måten med styreknapper.

Maskinen kan ikke måle seg mot PSP hva grafikk angår, men det har heller ikke vært Nintendos ambisjon med DS.

Det Nintendo alltid har vært sterke på er unike spillkonsepter der måten spillet utfolder seg på er viktigere enn hvor god grafikk spillet nødvendigvis har.

De store konsollene

Det kommer også oppfølgere til PlayStation 2, Xbox og GameCube, men det er vanskelig å si hva vi kan vente oss. Alt tyder på at vi vil få vite mye om maskinene på spillmessen E3 i Los Angeles i mai.

Er vi ekstra heldige, dukker minst én av konsollene opp i butikkene før jul.

Spesielt Sony og Microsoft ligger i krig med hverandre, og begge er nok interesserte i å komme først med henholdsvis PlayStation 3 og oppfølgeren til Xbox. Sony har allerede sagt at deres maskin kommer i 2006, mens det er muligheter for at både oppfølgerne fra Microsoft og Nintendo kommer i år.

De siste åras trender innen digital underholdning stiller en rekke krav til de kommende spillmaskinene. Det er neppe tvil om at Sony og Microsoft vil implementere mange funksjoner i maskinene i tillegg til spilling av spill.

Avanserte maskiner


Trolig vil disse fungere som avanserte multimediemaskiner i stua, med avspilling av musikk og film som like viktige elementer som selve dataspillene.

En økt grad av trådløs teknologi samt internett-vennlige holdninger er også forventet.

DOBBEL: Nintendo DS foldes i to, og den nederste skjermen er trykkfølsom.
ULTIMAT! For mange vil PSP bli den ultimate dingsen i 2005. Spillene ser like bra ut som på PlayStation 2, og er presentert på en sylskarp, bærbar widescreen.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media