- Vi har designet spillet slik at det skal være voldelig

«Prototype» er ikke for barn.

Radical Entertainment vil redefinere «sandkassesjangeren» med sitt «Prototype».

Som Alex Mercer skal du få absolutt frihet til å gjøre hva du vil i selveste New York. Et New York dominert av hæren og infiserte monstere. Alex husker ingenting om sin fortid, med unntak av sitt navn. Hans ambisjon er å avdekke hva som er bakgrunnen for hans noe spesielle tilstand.


Vår helt har nemlig en rekke superkrefter å rutte med, noe som kommer godt med i kampen mot drapsglade fiender.

- Vi føler vi har mestret teknologien for en åpen verden, og dette er en sandkasse vi har kastet en haug med innhold inn i. Vi binder ikke spilleren til å spille på én spesiell måte. Her har du både muligheten til å være voldelig og brutal, i tillegg til at du kan være smart og forsiktig, sier produsent Max Belanger til Gamer.no under en presentasjon på spillmessen Games Convention.


- Vi ønsket å lage den mørkeste antihelten i et spill noensinne, slår Belanger fast.

Belanger og Radical har tidligere gitt oss spill som «Scarface», «The Incredible Hulk: Ultimate Destruction» og «The Simpsons Hit & Run», og satser nå på trollbinde publikum med «Prototype».

Hendelsene i spillet springer ut fra en militær konspirasjon, der Alex trolig har vært involvert i en rekke eksperimenter og fått et virus. Derfor har han ingen hukommelse, ingen følelser og samvittighet, men mengder av mektige krefter.

Én av disse kreftene er å suge i seg falne fiender, for så å ta over deres fysiske form og evner i spillet. Et eksempel er at man tar formen som en militær kommandant. Deretter kan man beordre en luftangrep fra flyvåpenet på intetanende soldater noen meter unna. Det å ta over andres skikkelser er ikke bare en fordel når det gjelder kamuflasje og angrepstaktikk:


- Når du gjør dette kan du også finne ut mer om deg selv og din egen bakgrunn. Du tar rett og slett i bruk andre folks hjerner til å få informasjon, sier Belanger.

Alex er en fryktelig sprek mann. Han kan løpe opp vegger og hoppe avsindig langt, noe som setter få begrensninger for spillets hovedperson. Vi så blant annet hvordan Alex sprintet opp en høyblokk, hoppet ut i luften og tok over kontrollen over et militært helikopter.

Våpen og kjøretøy blir imidlertid overflødig når Alex drar frem sine iboende offensive superkrefter. Han kan ta ut to sett voldsomme klør som kuttet personer i to på milisekunder. Alex kan også påkalle en rekke spisse spydlignende saker opp fra asfalten, slik at mennesker blir spiddet i hopetall. Prototype er spinnvilt med sine voldsorgier, der det ikke skilles mellom sivile og fiender.


- Vi har designet dette spillet slik at det skal være voldelig, ingen tvil om det. Likevel har vi sett på måter vi kan tone volden litt ned på, sier Belanger, med «Manhunt 2»-saken friskt i minne.

Ulike deler av Manhattan er kontrollert av forskjellige fraksjoner i spillet, slik som de militære. «De Infiserte» er en annen gruppe du må kjempe mot. Disse har vært ofre for den samme militære konspirasjonen som trolig har rammet deg, men med de infiserte var ikke eksperimentene like vellykket. Resultatet har blir urstygge monstere med kraftige angrepskrefter.

Poenget er at disse gruppene «eier» ulike deler av byen, og det er opp til deg å renske dem bort. Dette er imidlertid vanskelig, siden fienden hele tiden er i bevegelse og finner seg nye områder å slå seg ned i. Oppdragene kan kanskje bli enklere med litt hjelp, og Belanger kan fortelle at Prototype vil støtte en fullverdig samarbeidsmodus for to spillere over nett.

Prototype er det første spillet i en trilogi om Alex Mercer. Tittelen skal etter planen slippes sommeren 2008 til PC, Xbox 360 og PlayStation 3.

• Denne artikkelen er en forkortet versjon av forhåndstitten hos Gamer.no.