DEBATT

Debatt: Bompenger

Vi har et bedre forslag, Frp!

Det folk vil, er å komme dit de skal raskt, komfortabelt og enkelt. De vil ha grønne byer og et pålitelig og rimelig transportsystem. Å fjerne bompengene i de største byene, er ikke tiltaket som vi gi folk dette.

- INGEN GEVINST: Forskjellen på vårt og Frp's forslag er at vårt skaper gode transportløsninger for alle, mens Frp's ikke gir gevinst for noen, skriver innsenderne. Her møter samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) pressen ved E18 på Høvik i Bærum 14. mai. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
- INGEN GEVINST: Forskjellen på vårt og Frp's forslag er at vårt skaper gode transportløsninger for alle, mens Frp's ikke gir gevinst for noen, skriver innsenderne. Her møter samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) pressen ved E18 på Høvik i Bærum 14. mai. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Nylig vedtok dere at Frp vil bruke 100 milliarder på å fjerne bompengene. Dette er mye penger. Så før dere går videre med denne ideen, tror vi det er riktig å gjøre oppmerksom på følgende: Dette vil ikke gi folk det de etterspør.

All erfaring viser at bompenger reduserer biltrafikken. Fjernes bompengene, vil biltrafikken øke. Økt biltrafikk gir økt kø, mindre effektive reiser både for de i bil og for de i buss og trikk. Det gir mer forurensing, større slitasje på veiene, redusert trafikksikkerhet. I kort kan vi si at fjernes bompengene i de største byene, får folk mer av alt det de ikke vil ha.

Vi har derfor et annet forslag: Vi øker det statlige bidraget til de store kollektivprosjektene i de fire største byene fra dagens 50 prosent til 70 prosent. Dette vil gi folk det transportsystemet de ønsker, samtidig som bompengebelastningen for folk blir redusert. I tillegg til at vi får redusert forurensende biltrafikk.

Ja, det koster også litt ekstra statlige kroner. Men for «bare» 8 milliarder (under en tiendedel av det dere er villige til å punge ut med) får vi finansiert Fornebubanen i Oslo/Bærum, Bus Way på Nord-Jæren, bybanen i Bergen og et enda bedre busstilbud i Trondheim – og samtidig kraftig redusert bompengebelastningen for folk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer