- Vi har ikke avvist selvmordsbomber-stykke

Beskylder NRK for sensur.

SKREV OM SELVMORDSBOMBER: Forfatter Ole Asbjørn Ness fikk 17 500 kroner i forskudd fra NRK, for å skrive et hørespill om en selvmordsbomber for dem. Nå hevder han at de har avvist stykket fordi han vil la det ende med at hovedpersonen sprenger seg selv i lufta. Her fra 2004, da han fikk Tarjei Vesaas debutantpris for romanen "Det er natt".
Foto: Knut Falch / SCANPIX .
SKREV OM SELVMORDSBOMBER: Forfatter Ole Asbjørn Ness fikk 17 500 kroner i forskudd fra NRK, for å skrive et hørespill om en selvmordsbomber for dem. Nå hevder han at de har avvist stykket fordi han vil la det ende med at hovedpersonen sprenger seg selv i lufta. Her fra 2004, da han fikk Tarjei Vesaas debutantpris for romanen "Det er natt". Foto: Knut Falch / SCANPIX . Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| (Dagbladet.no): Forfatter Ole Asbjørn Ness anklager NRK for sensur, etter en konflikt om et hørespillmanus. Det skriver Aftenposten i dag. (Artikkelen er ikke på nett) «FlavaLaden» handler om norske Erik som konverterer til Islam og ender opp som selvmordsbomber. Ness fikk 17 500 kroner i forskudd fra NRK for å skrive stykket for dem.

Men etter tre års manusarbeid, har NRK ennå ikke bestemt seg for om de vil spille det inn.

- Ikke avvist stykketNess hevder han fikk et ultimatum: Enten endrer du slutten slik at hovedpersonen ikke sprenger seg selv i lufta, ellers blir det ikke noe hørespill. Slik Ness hadde skrevet det, ble det for kontroversielt for statskanalen, antydet de.

- Jeg fikk en telefon fra dramaturgen i forrige uke, med beskjed om at hvis jeg ikke endret slutten, hadde det ingen hensikt å fortsette denne prosessen, sier Ness til Dagbladet.no.

Men radioteatersjef Nils Heyerdahl avviser at NRK skal ha gitt Ness noe slikt ultimatum.

- Ness kom med et førsteutkast som vi var interesserte i å videreutvikle. Men så har det oppstått uenighet på rent kunstneriske premisser mellom dramaturg og instruktør på den ene siden, og dramatikeren på den andre. Det har å gjøre med slutten på stykket, som våre folk mener ikke er dramatisk begrunnet. Men på et tidspunkt sier dramatikeren at nei, slik vil jeg det skal være. Dermed er det vanskelig for dem å samarbeide videre, sier han til Dagbladet.no.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer