Vi har prøvd Xbox 360-fremtiden

«Project Natal» imponerer i bruk.

||| LOS ANGELES (Dagbladet.no): Mandag presenterte Microsoft sitt nye tilbehør til Xbox 360, med god hjelp fra Steven Spielberg.

«Project Natal» er et 3d-kamera som kan spore bevegelse, samt gjenkjenne ansikter, gjenstander og ikke minst stemmen din.

Presis teknologi
Kameraet vil ifølge Microsoft gjøre det mulig for deg å styre dataspill uten at du holder i en kontroller, noe som vil gjøre det mulig for alle å spille dataspill - men samtidig er teknologien så presis at den også kan brukes i avanserte spill for erfarne spillere.

Dagbladet.no fikk anledning til å teste ut «Natal»-kameraet bak lukkede dører på E3-messen i Los Angeles torsdag.

Det har etter pressekonferansen mandag vært snakket mye om hvorvidt kameraet er så utrolig som det virket som. Etter å selv ha prøvd det, er det imidlertid bare å ta av hatten - dette er bevegelsesgjenkjenning slik vi aldri før har sett det.

Jeg fikk prøve kameraet i tre forskjellige miljøer. Det første var en enkel lek med baller som kunne slås og sparkes, deretter en modifisert versjon av «Burnout Paradise» som kunne styres fullstendig uten kontroller, og til slutt den mye omtalte «Milo»-demoen fra «Fable»-utvikler Peter Molyneux og hans Lionhead Studios (som du kan se i videoen øverst i saken).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ballspill i løse lufta
I den første demoen, med ballene som kunne sparkes og slås, ser du deg selv i en Xbox-avatarform på skjermen. Kameraet har muligheten til å kjenne igjen 48 av leddene på kroppen, og selv om noen av disse ikke synes vil bevegelsene fungere knirkefritt ettersom maskinen allerede har et inntrykk av skjelettet ditt.

På skjermen kunne jeg se alle bevegelsene jeg foretok meg nøyaktig gjentatt av avataren i sanntid. Kameraet klarte å plukke opp alle bevegelsene jeg foretok meg, enten det var med bein eller armer, framover eller bakover i rommet. Var det en ball på skjermen, var det lett å sparke eller slå etter den med en utrolig presisjon.

Mer imponerende ble det da utviklerne skrudde av lyset i rommet. Mye av problemet med lignende teknologi har tidligere vært at det er svært lyssensitivt. «Natal»-kameraet benytter seg imidlertid av et infrarødt kamera, som er helt uavhengig av lysforholdene, noe som gjør det lettere å spille i de fleste stuer der lyset ikke står på for fullt.

Bilkjøring i løse lufta
Neste demo var en spesialtilpasset versjon av «Burnout Paradise», der jeg styrte bare ved å holde armene ut i lufta som om de holdt rundt et ratt. Kameraet klarte å plukke opp rattbevegelsene med en gang. Gassing og bremsing foregikk ved å bevege foten fram og tilbake langs gulvet, og også her var responsen overraskende god.

På en egen skjerm ved siden av tv-en kunne man se hvordan kameraet oppfattet kroppen min. De mange leddene i kroppen var gjengitt som prikker, og utenpå der var kroppen godt synlig. Kameraet klarte også å se at det var en ny spiller som kom på banen, og la opp til en avatar som hadde en hårlengde tilsvarende min.

Når armer eller bein ble beveget framover, ble disse litt lysere på skjermen - kameraet klarer åpenbart lett å se akkurat hvor i rommet alt befinner seg, og skjønner samtidig at den ikke skal ta hensyn til noen andre enn akkurat deg, selv om noen står og vifter rett ved siden av deg mens du spiller.

Virtuell guttunge
Så var det klart for den mest omtalte demoen, møtet med den virtuelle gutten Milo. Denne seansen ble vist fram på pressekonferansen, og nå fikk jeg selv muligheten til å møte gutten ansikt til ansikt.

Peter Molyneux sto ved siden av tven, og ba meg gå rundt i rommet - noe jeg da gjorde. Alle mine bevegelser påvirket deretter hvordan kameraet viste fram Milos omgivelser på tv-skjermen.

NY FORM FOR INTERAKSJON: Peter Molyneux viste fram sin nye visjon for hva spill kan være. Foto: SNORRE BRYNE
NY FORM FOR INTERAKSJON: Peter Molyneux viste fram sin nye visjon for hva spill kan være. Foto: SNORRE BRYNE Vis mer

Gikk jeg til venstre, endret bildet seg tilsvaredne - og omvendt om jeg gikk til høyre. Gikk jeg bakover i rommet, ble bildeutsnittet større, og omvendt når jeg gikk framover. Det hele var ikke ulikt eyetracking-forsøkene som blant annet Sony har demonstrert tidligere.

Stemmegjenkjenning
Dette var så mye jeg fikk prøve av akkurat den demoen, men vedkommende som overtok etter meg fikk blant annet putte hendene sine i vann, med realistiske vannbrytingseffekter, samt snakke med Milo.

Han forsto ikke så mye av det som ble sagt, men kunne tilgjengjeld gjenkjenne mønstre i hvordan setningene ble uttalt. Gikk stemmeleiet opp mot slutten av en setning, ville Milo smile til spilleren som en anerkjennelse på at det som ble sagt mest sannsynlig var noe positivt.

- Hvordan endrer det seg om vi lager en figur som folk tror er ekte? Det endrer faktisk ganske mye, sa Molyneux, og fortalte videre at denne innlevelsen i spill var noe som ville kraftig påvirke hvordan man forholdt seg til spillverdener i framtidens spill.

Han fortalte videre at det vi fikk se med Milo bare var en demo, som mest av alt skulle illustrere mulighetene med den nye kamerateknologien - det er tatt endel snarveier ettersom Lionhead bare har jobbet med prosjektet i et par måneder.

Til alle situasjoner
Molyneux kunne videre fortelle at kameraet ikke bare var ment for aktiv spilling stående foran tv-en, noe som er en god nyhet for folk som liker å slappe av med spill i sofaen.

- Hvis du vil fortelle en god historie, er det viktig at spilleren slapper av. Da bør spillet fungere like godt enten du ligger på sofaen eller står foran tv-en, og dette er noe vi har i bakhodet når vi tenker på mulighetene framover.

Tidligere på dagen møtte vi Microsofts europasjef for Xbox, David Gosen. Da vi spurte ham om ikke mangelen på knapper ville gjøre det vanskelig å utføre kompliserte handlinger, var kan ikke avvisende:

- Vi har foreløpig ikke snakket så mye om nøyaktig hvor sensitivt kameraet er, men det er ingenting i veien for at vi kan lage et spill som «Gears of War» som tar det i bruk, sa Gosen, og illustrerte med et liksom-granatkast.

Utviklerne bak «Project Natal» fortalte at det ikke ville være noe i veien for at kameraet kunne plukke opp fingerbevegelser, som for eksempel når man trekker av en pistol - men de hadde ikke rukket å implementere dette i demoene ennå.

Sony, som også offentliggjorde sin bevegelsesstyring til PlayStation 3 på E3-messen, viste ikke fram sin teknologi til journalister. Du kan lese mer om dette og se video i denne artikkelen.

Microsoft har ennå ikke uttalt noe om når Project Natal vil bli klart for salg, eller hva slags spill de utvikler til kameraet - men utviklerstudioet Rare skal visstnok være i full gang med utvikling av Natal-spill.

FOR ALLE: Den europeiske markedssjefen for Xbox, David Gosen, mener at kamerateknologien i «Project Natal» gjør det mulig å lage spill både for casual- og hardcorespillere.Foto: SNORRE BRYNE
FOR ALLE: Den europeiske markedssjefen for Xbox, David Gosen, mener at kamerateknologien i «Project Natal» gjør det mulig å lage spill både for casual- og hardcorespillere.Foto: SNORRE BRYNE Vis mer