Debatt: Skattepolitikk

Vi har senket skatter og avgifter

Det går faktisk an å både investere og la folk beholde mer av egne inntekter, samtidig som man fører en ansvarlig økonomisk politikk.

STÅR PÅ SITT: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, her i Dagbladets valgbod i 2017. Foto: Thomas Rasmus Skaug
STÅR PÅ SITT: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, her i Dagbladets valgbod i 2017. Foto: Thomas Rasmus SkaugVis mer
Meninger

30. juli kritiserer Dagbladet Høyre på lederplass for å øke offentlige utgifter og gi for lite i skattelette. Det er en uvant kritikk, for et parti som stort sett anklages for det motsatte.

Bakgrunnen var mitt utspill i Dagbladet er at bompengedebatten må sees i lys av at skatt og avgifter betyr noe for lommeboka til folk. Det bør være en fordel for Høyre inn i valgkampen, mener jeg.

Høyre er et parti som aldri har vært mot skatter og avgifter som sådan, men vi er opptatt av regningen for folk ikke må bli for høy. Skattebetalernes penger skal brukes fornuftig, det være seg eiendomsskatt, kommunale avgifter eller bompenger.

En oversikt Dagbladet lagde tidligere i sommer viste at innbyggere i Ap-styrte kommuner betaler over dobbelt så mye i eiendomsskatt som innbyggere i Høyre-styrte kommuner. Veksten fra 2015 til 2018 i røde kommuner var 10 ganger så høy som i blå kommuner. Tilsvarende er de kommunale avgiftene lavere.

På samme måte kan velgerne vite at Høyre vil holde bompengene på et nøkternt nivå. Vi skal fortsatt finansiere gode kollektivløsninger, men vi skal gjøre det vi kan for å holde regningen for bilistene nede. I Oslo var det nettopp Høyre som forhandlet ned bompengenivået betydelig ifm. Oslo-pakke 3. I både Bergen, Oslo og Stavanger har Høyre tatt initiativ til ordninger som gjør at familier kommer rimeligere unna.

De samme velgerne som ved kommunevalget er opptatt av at regningen for bompenger, kommunale avgifter og eiendomsskatt ikke blir for høy, bør også merke seg at en familie nå får beholde 10 000 kroner mer av egne opptjente penger hvert år, gjennom regjeringens skatteopplegg. Støres lovnader om økte skatter for folk og bedrifter er også verdt å merke seg.

Når folk sier nei til økte skatter og avgifter er det også en klar melding til de folkevalgte om å prioritere mer og bedre fremover. F.eks. bør flere partier slutte opp om regjeringens reformer av samferdselssektoren, som bidrar til betydelige effektiviseringer.

Nye Veier sparer skattebetalerne for 25 milliarder kroner, samtidig som veier blir raskere realisert. Jernbanereformen, som en samlet opposisjon nå går mot, bidrar til å spare skattebetalerne for milliarder av kroner.

Dagbladet kritiserer også regjeringens samlede pengebruk. Det er riktig som Dagbladet påpeker at bare deler av handlingsrommet er benyttet til skattelettelser. Andelen som har gått til kunnskap og samferdsel er nesten dobbelt så høyt. Det skammer jeg meg ikke over.

Investeringene i samferdsel er økt med 75 prosent, og faktisk overgår nå utgiftene til veiformål første gang inntektene fra bilrelaterte avgifter. Bilistene betaler 11 milliarder kroner mindre enn 2013. Det ville neppe ha skjedd under Arbeiderpartiet.

Det som derimot har ligget fast fra 2005 til i dag er en oljepengebruk innenfor handlingsregelens rammer. Og faktisk er handlingsregelen redusert fra fire til tre prosent.

Det går altså an å både la folk beholde mer av egne inntekter, samtidig som man fører en ansvarlig økonomisk politikk hvor det investeres i kunnskap, samferdsel og vekstfremmende skattelettelser.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.