Vi har spilt «Halo 3»

... og dette kan du forvente deg.

AMSTERDAM (Dagbladet.no): Tirsdag kveld samlet Microsoft et knippe journalister i Amsterdam, og tok dem med ut på en båttur utenom det vanlige. Ombord på den digre elvebåten hadde nemlig spillselskapet rigget til en rekke Xbox 360-maskiner, med historiedelen til «Halo 3» klar til utforsking.

Vi var ikke sene om å dra til oss en kontroller, og tilbrakte rundt 40 minutter i rollen som Master Chief i kamp mot hissige utenomjordiske - i den høyeste oppløsningen vi noen sinne har sett «Halo».

At grafikken har fått et solid løft, er imidlertid ikke det aller første du tenker på når du setter igang med spillet. Når du sitter der med kontrolleren mellom henda og fyrer igang spillet, er det nemlig den familiære og velkomne følelsen av at du spiller «Halo» som først slår deg.

Har du spilt et «Halo»-spill før, vil du umiddelbart kjenne deg igjen i «Halo 3». Utviklerne Bungie har vært smarte nok til å ikke endre nevneverdig på styringsmåtene. Enten du beveger deg rundt til fots eller i et framkomstmiddel sitter kontrollen fra første stund.

Det er først når du kjører rundt på et av de mange fartøyene i spillet (disse kommer vi tilbake til), eller fyrer løs mot fiender som befinner seg på lang avstand, at du merker hva grafikken har å si. Her er alt krystallklart, og du har ingen problemer med å få med deg hva som skjer på lang avstand.

Enten slaget står i et lite og skogsdekket område, eller i store og åpne landskaper, har du full oversikt over hva fiendene driver med - på godt og vondt. Tar du deg tid til å se deg rundt, vil du raskt skjønne at det ikke er grunn til å bekymre seg over detaljnivået i «Halo 3» - det ser svært fint ut.

Jorda, der deler av spillet finner sted, er invadert av de like hissige (men like fullt morsomme) Covenant-alienene - samt den parasittaktige Flood-rasen. Den første byen som ble rammet i invasjonen i år 2552 var New Mombasa på det afrikanske kontinentet, og det er utenfor denne byen vi startet vår «Halo 3»-seanse. Ifølge Bungies Frank O\'Connor vil vi i «Halo 3» også bevege oss vekk fra jordas overflate.

Først beveget vi oss ut fra en istykkerbombet base, for så å kjempe oss gjennom grupper av Covenant i et kupert og skogdekket terreng. Etterhvert traff vi på en like ødelagt vei, med raserte broer som ikke like enkelt lot seg forsere med kjøretøyene. Spillkartet er lagt opp slik at du regelmessig må forlate kjøretøyet og bevege deg til fots, enten det er opp stiger eller forbi provisoriske veisperringer.

Nesten hele tiden er Master Chief flankert av medsoldater - i vårt tilfelle var det mennesker, men i den utvidede samarbeidsdelen der fire kan spille sammen, vil disse naturligvis være dine nylige annonserte utenomjordiske medløpere. Disse er heldigvis ikke bare med som pynt, men hjelper godt til i kampene mot fiendene - som også vet å dekke seg bak gjenstander for dekning.

En artig nyhet i «Halo 3» er muligheten for å løfte av tunge maskingevær og andre fastmonterte våpen, og bære disse med deg til fots. Du beveger deg da treigere, men til gjengjeld har du kraftig nok skyts til å enkelt senke større fiendefartøy.

Når du bærer på et slikt våpen går spillet over fra første- til tredjeperson, og du kan dermed få se Master Chief (eller en annen person du styrer) bakfra og dermed også sekundærvåpenet han har festet på ryggen.

Blant de nye farkostene i spillet var det spesielt ett vi fikk prøvd mye, den såkalte «Brute Chopper». Dette er et motorsykkelaktig landbasert fartøy som er bundet opp mot et stort hjul forrerst - det også våpenene sitter. Så lenge underlaget er godt nok, er denne sykkelen en fornøyelse å styre, og som en ekstra bonus kan det store hjulet gjøre stor skade på fiender og andre fartøyer når du kjører mot dem i full fart.

Også det nye «bubble shield», en slags granat som utløser et livreddende skjold mot fiendenes kuler, kommer til god hjelp når du trenger en pust i bakken for å «lade opp livet».

Vi fikk dessuten god nytte av noen av de nye våpnene, blant annet det svært effektive laservåpenet, samt en «piggmine» som kan plasseres ut på taktiske steder. Også angrepsrifla (assault rifle) vender tilbake etter å ha vært borte i «Halo 2».

Når «Halo 3» slippes om under to måneder den 26. september, vil det være nær umulig å ikke merke markedsføringspresset Microsoft setter i sving. Ifølge Microsoft Games-sjef Shane Kim, som vi også intervjuet i Amsterdam, håper selskapet å overgå lanseringen av «Halo 2» - som solgte til rekord med 125 millioner dollar på de første 24 timene det var i salg.

Med det vi har sett av spillet til nå, er det ikke utenkelig at Microsoft kan nå det målet.

SPESIALUTGAVE: Om du vil punge ut med litt ekstra for spesialutgaven av «Halo 3», kan du pryde bokhylla med denne Master Chief-hjelmen.
SNART TILBAKE: Master Chief.
ET AV DE NYE KJØRETØYENE: Brute Chopper er et landbasert motorsykkelaktig kjøretøy som kan gjøre stor skade med fronthjulet - i tillegg til de to maskingeværene montert i front.