Vi har spilt StarCraft II

Strategispillet skal nå ut til massene. Men ingen vet når.

Denne uken ble detaljene om den tredje rasen i strategispillet StarCraft II klare. Rundt halvparten av enhetene hos den ekle Zerg-rasen er nye, noe som vil gi en ganske frisk spillopplevelse for de som sverger til denne organiske romrasen.

Den største nyheten er uten tvil Dronningen. Denne enheten er først og fremst et forsvarsvåpen for din egen base, og kan utvikle seg til å bli skikkelig fryktinngytende for fienden. 

- Dronningen gir spillere en helt spesiell måte å forsvare basen på. Hun er veldig mektig, og tvinger nye strategier over på fienden. Mange fiender vil nok angripe tidlig for å kvitte seg med Dronningen, mens de som spiller som Zerg vil ligge opp sin strategi rundt henne, sier sjefsdesigner på StarCraft II, Dustin Browder.

Stjernekos

Jeg har kost meg litt med Zerg-rasen, og det er ingen tvil om at Dronningen er en skikkelig stilig enhet. Hun kan helbrede egne bygg på et blunk og ligge nedgravd på basen for så å overraske fiender som kommer for å ødelegge ditt livsverk. Du kan utvikle hennes størrelse og evner ved å oppgradere klekkeriet, det vil si Zergs hovedbygning.

Når hun er på sitt største har du mange muligheter med Dronningen.

- Når dronningen har fått evnen til å grave seg ned er hun alt du trenger defensivt, men hun beveger seg tregt og er ikke så gunstig offensivt. Om fiendens base er ganske nære er hun likevel ikke helt borte som angrepsvåpen, men det er på egen base Dronningen er på sitt aller mektigste, understreker Browder.

Spennende debutant

STARCRAFT II: Med Dronninger - et fryktinngytende forsvarsvåpen når rasene braker sammen.
STARCRAFT II: Med Dronninger - et fryktinngytende forsvarsvåpen når rasene braker sammen. Vis mer

En annen genial nykommer er Nydus-ormen. Den er ikke et våpen, men mer et verktøy. Ormen kan grave Nydus-kanaler over hele kartet.

Dermed kan du på et lite øyeblikk sende dine egne enheter fra din base til fiendens Dette kan snu en jevn kamp i Zergenes favør.

Videre har vi to enheter som nesten får det til å gå kaldt nedover ryggen på enhver spiller. Corruptor er en luft-til-luft enhet som vender fiendtlige luftenheter mot sine egne, mens Infestor kan bevege seg usett under bakken og infisere egne bygg. Et eksempel er at Infestor angriper Terran-rasens militærbygg, og et øyeblikk senere spys det ut Infiserte marinesoldater som angriper sine egne.

- Når man spiller som Zerg ser man gjerne på fienden som en ressurs fremfor et hinder for suksess. Det at du kan infisere fienden og snu dem mot sine egne gir uante muligheter for Zergene, sier sjefsdesigneren.

Blir mer tilgjengelig

Tradisjonelt har StarCraft vært for den erfarne PC-spiller, og mindre tilgjengelig for de mer uerfarne. Denne gangen vil Blizzard nå ut til enda bredere masser, uten at det skal gå ut over spillopplevelsen til strategiveteraner.

- Det har vært og er en utfordring å gjøre StarCraft II mer tilgjengelig for uerfarne spillere. Det er en gyllen balanse mellom å gjøre det enkelt nok for nybegynnere, samtidig som det skal være vanskelig for den harde kjerne å mestre. Mikrostyring av detaljer er nøkkelen her, du kan få til mye spennende med enhetene om du virkelig går inn for det, sier Browder.

De fleste enhetene kan nemlig oppgraderes og har spesialegenskaper som du selv må aktivere på slagmarken. Hvis disse brukes riktig kan det få katastrofale følger for fienden, og dette er lokkematen for erfarne spillere.

Lært av WoW

- Vi har absolutt lært litt av World of Warcraft. Det spillet er tilgjengelig for de store masser fordi man blir introdusert til verdenen og nye figurer sakte, men sikkert. Men uansett hvor god du blir i enspillerdelen i StarCraft II, uansett hvor mye du trener, så vil det aldri forberede deg på flerspiller. Selv om du er god når du spiller kampanjen kan du bli knust i den første nettkampen, og det er ikke mye vi kan gjøre for at menneskelig motstand skal bli lettere for ferskinger, sier designeren.

StarCraft har mange fanatiske fans, som gjerne bidrar med innspill og tips til utviklingen. Blizzard tar til seg tilbakemeldinger, og gjør gjerne endringer basert på disse. Browder innrømmer likevel at det ikke bare er lett å ha såpass kravstore tilhengere:

- Ja, vi føler et enormt press på våre skuldre. Men vi er selv store fans av spillet, og vi kan bare ikke feile i vår oppgave med å utvikle StarCraft II til et glitrende strategispill.

Det er kanskje derfor Blizzard heller ikke vil gå ut med en dato for når spillet skal komme. Man vil ikke en gang si om den lukkede betaen vil starte i år.

Dette er en forkortet versjon av sniktitten på Gamer.no.

ETTERLENGTET: Det nye StarCraft-spillet skal nå ut til bredere masser. Inspirasjonen er hentet fra blant annet World of Warcraft.