Evalueres: Dagbladet støtter en evaluering av seksårsreformen. Foto: Kallestad, Gorm
Evalueres: Dagbladet støtter en evaluering av seksårsreformen. Foto: Kallestad, GormVis mer

Reform 97:

Vi har sviktet fem- og seksåringene

Seksårsreformen ble ikke slik den skulle bli. I møter de yngste barna en hverdag som ikke skiller seg nevneverdig fra helt vanlig skole.

Meninger

I over tjue år har vi sviktet fem- og seksåringene i skolen. Da alder for skolestart ble senket i 1997, fra sju til seks år, ble barna lovet en hverdag med lek og hygge. Det skulle være en myk overgang til skolebenken et år seinere. Førsteklasse skulle være et sted med små elevgrupper og store lærerressurser. Pedagogikken skulle ligge nærmere barnehagen enn skolen.

Slik ble det ikke. Fem- og seksåringer møter i dag i klasserom som ikke skiller seg nevneverdig fra en helt vanlig skolehverdag. Det er et grovt løftebrudd. Reformen var ikke ment å parkere barn ved skolepulten et år tidligere enn før.

Det er nesten utrolig at det gikk som det gikk. Fra alle politiske hold ble det tross alt lovet det motsatte. Samtlige kunnskapsministre post Reform 97 fortjener derfor smekk på lanken. De har enten sovet på vakt eller bevisst unnlatt å gjøre noe med utviklinga. Dersom skolepolitikere i framtida skal få smykke seg med store ord og rause løfter, må serviliteten i etterkant byttes ut med handlekraft og prioriteringsvilje. Reformivrige politikere uten gjennomføringsevne har verken skolen eller samfunnet behov for.

Heldigvis har flere og flere partier erkjent at feil er begått. Det siste året har både KrF og Senterpartiet foreslått en evaluering av seksårsreformen. Denne våren fikk forslagene flertall på Stortinget, etter støtte fra Ap og SV. Det er et prisverdig initiativ denne avisa gir sin fulle støtte.

Det er imidlertid en fare for at debatten blir for ensidig opptatt av effekten tidligere skolestart har på elevers prestasjoner og gjennomføring seinere i skoleløpet. I skrivende stund viser forskningsrapporter at den tidlige skolestarten ikke har nevneverdig effekt i verken positiv eller negativ retning.

Mangel på skade er likevel ikke et tilstrekkelig argument for å beholde status quo. All den tid foreldre, lærere og øvrige velgere ble lovet en annen reform enn de fikk, er det også den som bør drøftes. Fravær av negative konsekvenser er ikke et godt argument for å frata små barn lek og pedagogikk tilpasset alderen og modenhetsnivået de holder.

Vi håper regjeringen følger raskt opp. Sammen med ekspertutvalget som skal se på kjønnsforskjeller i skolen kan evalueringen av seksårsreformen gi oss verdifull innsikt i hvilke valg vi bør ta for innretningen av de første skoleåra. Seksåringene fortjener bedre enn i dag.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.