Vi har testet «spillenes framtid»

Fungerer det i prakis?

SAN FRANCISCO (Dagbladet.no): Den nyannonserte streamingtjenesten OnLive, der man kan spille avanserte pc-spill med god grafikk på nær sagt alle slags datamaskiner via nettet, har de siste dagene vakt stor oppsikt.

Et av spørsmålene som har vært mest stilt er om det faktisk vil være mulig å spille spillene, eller om forsinkelsen vil bli så stor mellom serverne og fram til skjermen til at det hele blir uspillbart.

Dagbladet.no fikk tilgang på OnLive-tjenesten via en rekke plattformer på messegulvet på Game Developers Conference, og fikk spilt spill som «Mirror's Edge», «Crysis», «Burnout Paradise» og «Wheelman» for å selve kunne teste opplevelsen.

- Ikke for hardcore-spillere
Det første spillet, «Mirror's Edge», ble spilt på en av mikrokonsollene som lanseres med tjenesten. Denne var koblet opp mot en tv, og styringen foregikk med en tredjepart Logitech-kontroller ettersom OnLive-kontrollerne fortsatt er på prototypstadiet.

Den umiddelbare følelsen var at det ikke var store forskjellen på å spille via streamingvarianten, i forhold til hvordan det er på konsollen hjemme.

Ved å foreta en rekke halsbrekkende manøvre var det ved nærmere ettertanke kanskje mulig å spore en ørliten forsinkelse, men ikke verre en at spillingen fløt godt uten problemer. Spillene som er installert på GoLive-serverne er de samme, umodifiserte versjonene som kjøpes i butikken, så følelsen av en smule «vektløshet» i hoppingen kan har vært innbilt.

- De som er ordentlig hardcore-spillere vil kanskje ikke synes at denne tjenesten er noe for dem — vi vil ikke kunne matche hurtigheten av en firetusendollars datamaskin. Men så er heller ikke disse spillerne de vi nødvendigvis strekker oss etter først, vi vil heller nå de som til nå ikke har kunnet spille disse spillene fordi de bare har en billig laptop eller lignende, sier softwareansvarlig Jon Mittelhauser i OnLive til Dagbladet.no.

Knirkefritt
Han kan fortelle at serverne som kjører spillet befinner seg rundt 80 kilometer unna San Francisco, i Santa Clara. I denne delen av landet er fibernettet godt utbygget, og opplevelsen er derfor langt på vei så optimal som man kan håpe på og gjenspeiler ikke nødvendigvis hvordan forholdene vil bli for alle lengre unna.

- Men vi har testet dette over mye lengre avstander, og hadde nylig en testspilling i Hollywood der det fløt like fint. Vi kommer til å kunne dekke hele Nord-Amerika med tre serverparker på sikt, sier Mittelhauser.

Det er først når «Wheelman» settes igang på en billig MacBook at man først merker hva dette kan bety for tilgjengeligheten av spill for alle. Spillet, som involverer store mengder bilkjøring i hektisk tempo, flyter knirkefritt i en oppløsning som ellers ville vært umulig å oppnå på maskinen.

Det er heller ikke mye forsinkelse å spore i «Burnout: Paradise», som kjøres på en billig Dell-laptop..

Når vi fyrer opp «Crysis» via den lettnavigerbare og interaktive menyen som i bakgrunnen viser spillscener fra deg og andre OnLive-brukere i små miniatyrvinduer, er det for å teste ut flerspillerdelen.

Spillet starter raskt opp, og på skjermen får vi «Crysis» på høyeste grafikkinnstillinger i en 720p-oppløsning. Ved nøye gransking virker grafikken en smule mer utvasket i forhold til hvordan spillet ser ut ved lokal spilling — men det er minimalt, og forventet ettersom grafikken har vært komprimert og pakket opp på vei fra serveren.

Flerspillerrunden foregår mot andre spillere i lokalet, og det er i slike situasjoner man lett kan oppdage om det eksisterer en ødeleggende forsinkelse, ettersom det da ville vært vanskelig å forholde seg til hverandre i en onlinematch. Det flyter imidlertid helt smertefritt.

- Et glimt inn i spillenes framtid
Hvordan vil så en tjeneste som dette kunne fungere i Norge, som har enorme avstander i forhold til andre land? Ifølge Mittelhauser vil det, når tjenesten på sikt mest sannsynlig også kommer til Norge, ikke være noe problem i godt utbygde deler av landet. Hele landet vil for eksempel kunne dekkes av tre serverparker, men dette er typisk slikt som er avhengig av det økonomiske potensialet.

OnLive vil ved lansering mest sannsynlig inngå samarbeid med bredbåndsleverandører, der brukerne kan få sponset bruken mot inngåelse av nye avtaler eller økning på hastigheten av eksisternde.

Da Dagbladet.no på OnLives pressekonferanse tirsdag møtte på Phil Harrison, tidligere toppsjef for PlayStation, nå sjef for Atari, mente han at dette er et glimt inn i spillenes framtid.

- Det ville være dumt å tro at Sony og Microsoft ikke ser på hvilken vei utviklingen nå går når de planlegger sine neste skritt i konsollsammenheng, sa Harrison, som nå samarbeider med OnLive, til Dagbladet.no.

Flere om beinet
At OnLive ikke er alene om tanken på streaming-basert spilling er åpenbart, og i går fortalte spillveteran Dave Perry at også han jobber med et tilsvarende prosjekt:

- Vi har faktisk allerede søkt om patent på det OnLive holder på med. Jeg jobber med et team som heter Gaikai, og vi har allerede «World of Warcraft» og «Eve Online» kjørende på tjenesten, sier Perry til GameDaily.biz.

Perry hadde tenkt å avsløre tjenesten på E3, men innrømmer at denne ukens OnLive-annonsering hadde tvunget ham til å vise kortene tidligere enn forventet.

Dagbladet.no er tilstede på Game Deveopers conference i San Francisco. Følg dekningen på db.no/spill eller på Twitter, @snorrebryne.