Vi har valgt journalistikken

Derfor er Norsk Journalistlag positiv til forslagene fra kampanjen «Dele, ikke stjele».

SVARER PÅ KRITIKKEN: Hvis man mener at det bør være fritt fram å distribuere produkter ulovlig, eller at en slik ulovlig fildeling ikke bør forfølges, så er det bare å gi opp før vi har kommet ordentlig i gang, skriver NJ.Foto: Siv Johanne Seglem
SVARER PÅ KRITIKKEN: Hvis man mener at det bør være fritt fram å distribuere produkter ulovlig, eller at en slik ulovlig fildeling ikke bør forfølges, så er det bare å gi opp før vi har kommet ordentlig i gang, skriver NJ.Foto: Siv Johanne SeglemVis mer

||| Det vil neppe være mulig å ta betalt for journalistikk på digitale plattformer uten at opphavsretten respekteres. Da må man også kunne beskytte seg mot dem som ulovlig sprer gratisversjoner av det samme produktet.

Det er en av grunnene til at Norsk Journalistlag er positiv til forslagene fra kampanjen «Dele, ikke stjele». Respekt for opphavsretten er avgjørende for at kunstnere, journalister og andre skal kunne utøve sitt virke. Det betyr ikke at vi har tatt stilling til alle detaljene i forslagene, men det er bedre enn en tomhendt hytting mot verdens urettferdig.

Dagbladets Jan Omdal er sterkt kritisk til NJs linje i gårdagens avis. Med mindre man mener at det burde være fritt fram for alle å stjele Dagbladet fra hvilket som helst utsalgssted, er det ganske underlig om man ikke bryr seg hvis det samme innholdet stjeles hvis det publiseres digitalt. Noen synes visst å mene at det siste er en mer verdig form for tyveri. Og tilsvarende at de som forsøker å ivareta sine rettigheter nærmest tilhører steinalderen og raser rundt med trestokker for å klubbe ned ungdommer på gutte- eller jenterommet.

Slik er det altså ikke. NJ har hele tiden vært imot å kriminalisere enhver nedlaster, og dette har da også bidratt til å endre profilen i kampen mot den ulovlige fildelingen. Det må videre være en proporsjonalitet mellom omfanget og alvoret i den ulovlige handlingen og hvilke mottiltak man kan iverksette. Dette mener vi er godt balansert i notatet som er oversendt Kulturdepartementet, herunder hensynet til personvernet.

Det siste tiåret har hele mediebransjen slitt med en internettsatsing som nesten utelukkende baserer seg på annonseinntekter, og som ikke krever noen betaling av leserne. Dette er neppe bærekraftig dersom man ønsker en kritisk og mangfoldig presse.

Ja visst må man utvikle nye forretningsmodeller, herunder redaksjonelle betalingsprodukter. Men hvis man mener at det bør være fritt fram å distribuere disse produktene ulovlig, eller at en slik ulovlig fildeling ikke bør forfølges, så er det bare å gi opp før vi har kommet ordentlig i gang.