Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Det nye arbeidslivet

Vi heier på det organiserte arbeidslivet

Nye aktører skal selvfølgelig ikke undergrave den norske modellen.

UNGE VENSTRE: Jeg forstår at det er en skuffelse for Hagtun i Norges Taxiforbund, at ikke en representant fra «det voksne Venstre» besvarer innlegget hans. Men jeg kan love at det bare er jeg som kommer til å svare på disse evinnelige angrepene mot hans gamle parti, skriver innsenderen. Foto: Privat
UNGE VENSTRE: Jeg forstår at det er en skuffelse for Hagtun i Norges Taxiforbund, at ikke en representant fra «det voksne Venstre» besvarer innlegget hans. Men jeg kan love at det bare er jeg som kommer til å svare på disse evinnelige angrepene mot hans gamle parti, skriver innsenderen. Foto: Privat Vis mer
Meninger

Lobbyist for Norges Taxiforbund, Atle Hagtun, skriver i Dagbladet 7. januar et innlegg med tittelen «Venstre for sosial dumping». I innlegget forsøker Hagtun å diskreditere meningene mine, og siden jeg er ung bør jeg «lære litt av virkelighetens verden».

Jeg klarer meg fint, takk.

Venstre er ikke «for sosial dumping». Vi støtter opp om at både bedrifter og arbeidstakere organiserer seg. At staten står som garantist for at spillereglene følges, er avgjørende for at tilliten mellom partene i arbeidslivet opprettholdes.

Store endringer tvinger seg fram i samfunnet vårt. Framveksten av taxiapper som Uber er en del av disse endringene, men man kan like gjerne peke på matleveringsbedriften Foodora. I høst lyktes Fellesforbundet med å gjennomføre en storstilt «rosastreik» blant Foodora-ansatte. Det resulterte i en tariffavtale for sykkelbudene. Venstre var tidlig ute med å gi støtte til de streikende i Foodora.

Vi heier på ny teknologi og nye løsninger, men det må gå hånd i hånd med et trygt og organisert arbeidsliv med faste stillinger. Dersom bedrifter som Uber skal operere i Norge, må de selvfølgelig forholde seg til reglene som gjelder i arbeidslivet vårt. Det makter vi uten et utdatert løyvesystem.

Jeg forstår at det er en skuffelse for Hagtun at ikke en representant fra «det voksne Venstre» besvarer innlegget hans. Jeg kan love deg, Atle, at det bare er jeg som kommer til å svare på disse evinnelige angrepene mot ditt gamle parti. Helt til jeg er like gammel som deg og har lært nok om «virkelighetens verden».