FILMEN OM KONGO-SAKEN: Tobias Santelmann spiller Tjostolv Moland og Aksel Hennie spiller Josha French i spillefilmen om Kongo-saken. Dette er de første klippene fra filmen som har premiere 12. oktober 2018. Video: Friland Film Vis mer

«Mordene i Kongo»

Vi kan begynne å krangle om Kongo-filmen med en gang

Virkelighetsfilmene.

Meninger

Filmteaseren begynner med en setning vi kjenner godt: «Basert på virkelige hendelser» står det, mens kamera sveiper over noe vi bare kan anta er et tåkelagt skogområde et sted i Afrika.

Kongo?

–Hvorfor er dere her, spør en militært utseende mann i siste scene.

–Vi kom for eventyret, svarer Aksel Hennie, som vi nå vet spiller Joshua French.

Militærmannen stirrer på ham:

–Fant dere det?

For å si det slik: Vi er godt vant med filmatiseringer av historiske hendelser her oppe i nord. Det er en nesten garantert publikumssuksess. Nordmenn elsker kostymedramaer, særlig fra andre verdenskrig. Det er bare å nevne «Den tolvte mann», som har solgt over en halv million billetter. I tillegg elsker vi å diskutere sannhetsgehalten i historieframstillingen, om alle detaljene er historisk korrekte. Er det sneket inn en bil fra sekstitallet der det bare burde være biler fra femtitallet?

Det er heller ikke uvanlig at familien etter en karakter som døde for flere tiår siden klager over at de ikke kjenner igjen bestefar i filmatiseringa. Særlig hvis karakteren er antagonist. Disse diskusjonene er like forutsigbare som at hestehoven kommer om våren.

Men i år er det annerledes.

Hele fire filmer som har premiere i 2018 handler om dramatiske historiske hendelser fra vår egen tid. I disse filmene er det ikke barnebarn som potensielt vil reagere på hvordan historien fortelles, det er de som var der, de som opplevde det, de som sitter igjen.

Det er de to Utøya-filmene: Først ut var Erik Poppes «Utøya 22. juli». I løpet av året kommer Paul Greengrass’ Netflix-film «Norway», basert på Åsne Seierstads «En av oss». Teaseren til «Mordene i Kongo» ble sluppet denne uka, selve filmen har premiere i oktober. Og så er det «Lords of chaos», den amerikanske filmen om det norske black metal-bandet Mayhem.

Hvordan føles det når det mest dramatiske du har opplevd i livet fortelles gjennom en tradisjonell action-spenningskurve?

Erik Poppe klarte å omgå store deler av denne debatten med oppdiktede karakterer i «Utøya 22. juli». Den kommer nok med et brak med «Norway» og karakteren Anders Behring Breivik. Er det én ting vi vet om denne filmen, så er det at den blir hardere.

I forrige uke publiserte Dagbladet et intervju med Mayhems Jørn Stubberud. Han var først negativt innstilt da han fikk vite at historien om bandet, Varg «Greven» Vikernes, Øystein Aarseth og han selv skulle filmatiseres. Nå virker det som om han har forsonet seg med det. Men:

–Jeg har begynt å kjenne på at det stikker litt at det snart skal vises en film som bruker vår historie på denne måten. Det skal jævlig mye til for at det blir en bra opplevelse, sa han til Dagbladet.

I fjor raste debatten om virkelighetslitteratur. I år er det nesten garantert at det blir en diskusjon om virkelighetsfilm. Da er det viktig at vi har erkjennelsen fra «Utøya 22. juli» i bakhodet: Noen ganger er kunstneriske framstillinger av virkelige hendelser helt, helt nødvendig for den offentlige debatten.