- Vi kjeder folk i hjel

Overraskende utspill fra EA-sjefen.

(Dagbladet.no): En av hovedgrunnene til at Electronic Arts er blitt verdens største spillutvikler, er at de på et tidlig tidspunkt skjønte hvor lønnsomme oppfølgere kunne være – uansett hvor mye oppfølgeren skilte seg fra forgjengeren.

Noe overraskende er det derfor at EAs nye toppsjef John Riccitiello nå har gått ut og varslet at selskapet skal endre strategi for ikke å miste publikum til andre former for underholdning, melder Wall Street Journal

- Vi kjeder folk i hjel og lager spill som bare blir vanskeligere og vanskeligere å spille, sier Riccitiello til avisa, og forteller videre at han synes både EA og andre spillselskaper lager altfor mange lite innovative spill, og at de må endre strategien fra å «selge spill til 50-60 dollar med 40-timersspill få spillere noensinne spiller ferdig».

Riccitiello trekker fram spill som «Guitar Hero», «World of Warcraft» og «Rock Band» som gode, nye spill – men går ikke helt vekk fra oppfølger-konseptet, så lenge spillene er mer innovative enn forgjengerne:

- For det meste har denne industrien gjentatt seg selv. Det har vært for mange produkter som ser ut som forrige års produkt, som igjen så ut som produktet fra året før.

En av de nye tingene EA nå nylig har gjort for å tiltrekke seg en større målgruppe, er å introdusere «EA Sports Family Play» til Wii, som gjør det enklere for alle å bruke kontrolleren til å styre sportsspill med.

Og hvilke konkurrerende former for underholdning er det så Riccitiello frykter? Jo, «Facebook, iPod og den neste kule mobiltelefonen».

KJEDELIG? EA har i mange år pumpet ut oppfølgere, spesielt innen sportspill-sjangeren. Vil vi nå se mer innovative spill blant oppfølgerne? Foto: BOB CHILD / AP
KJEDELIG? EA har i mange år pumpet ut oppfølgere, spesielt innen sportspill-sjangeren. Vil vi nå se mer innovative spill blant oppfølgerne? Foto: BOB CHILD / AP Vis mer