Vi lager fire ganger så dyre tv-serier

NRKs nye dramasjef tror vi snart tar igjen danskene.

Suksess: Store og påkostede serier som «Halvbroren», produsert av Monster for NRK, skal løfte norsk fjernsynsdramatikk til et internasjonalt nivå. Det gjennomsnittlige budsjettet for norske tv-serier er firedoblet siden 2008. Foto: NRK
Suksess: Store og påkostede serier som «Halvbroren», produsert av Monster for NRK, skal løfte norsk fjernsynsdramatikk til et internasjonalt nivå. Det gjennomsnittlige budsjettet for norske tv-serier er firedoblet siden 2008. Foto: NRKVis mer

(Dagbladet): I april fikk de kommende tv-seriene «Kampen om tungtvannet» og den Nesbø-skrevne «Okkupert» rundt ti millioner hver i produksjonsstøtte fra Norsk filminstitutt (NFI). Med budsjetter på henholdsvis 75 og 80 millioner blir seriene de dyreste norske tv-seriene noen gang.
 
Seriene er symptomatiske for utviklingen i norsk tv-drama.

Stor økning Dagbladet har gjennomgått alle tildelinger fra NFI til tv-serieproduksjoner siden 2008. Både den økonomiske støtten og produksjonsbudsjettene har skutt i været de siste seks årene.

• Kulturdepartementet øremerker i dag 41 millioner kroner til tv-serier gjennom NFI, mot 14 millioner i 2008.

• Gjennomsnittlig produksjonsstøtte fra NFI har økt fra 2,5 til 6,4 millioner per serie.

• Gjennomsnittlig totalbudsjett for disse seriene har økt fra 11,9 til 48,6 millioner kroner.

- Satsingen på TV-drama har vært en bevisst satsing i Kulturløftet II, og er en hovedprioritering på Kulturdepartementets budsjett for 2013. En av grunnene er at det er gjennom tv at norsk dramatikk møter sitt største publikum, sier kulturminister Hadia Tajik (Ap) til Dagbladet.

Vil styrke bransjen Om utviklingen sier hun at med et norsk publikum som har tilgang på serier fra hele verden, må vi være konkurransedyktige for å beholde hjemmepublikummet.

- Samtidig skal det være rom for begge deler - både de påkostede og store produksjonene, men også de smale og små, sier Tajik.

Fem år: Ivar Køhn, nyansatt dramasjef i NRK mener det vil komme norske tv-serier på nive med de beste danske inne fem år. Foto: Benjamin Ward / Dagbladet
Fem år: Ivar Køhn, nyansatt dramasjef i NRK mener det vil komme norske tv-serier på nive med de beste danske inne fem år. Foto: Benjamin Ward / Dagbladet Vis mer

Ministeren legger ikke skjul på at internasjonal suksess er en målsetting, og sier at departementet vil støtte bransjens arbeid for en bedre koordinert utenlandssatsing.

- Vi må fortsette å styrke bransjen, og vektlegge kvalitet, sier Tajik.

Færre og dyrere serier Hittil i år har fem serier fått innvilget produksjonsstøtte fra NFI. Det samlede budsjettet for disse seriene, inkludert finansiering utover NFI, er svimlende 243 millioner kroner.

- Vi har bevisst prioritert tilskudd til færre, men dyrere serier, sier Nina Refseth, avtroppende direktør i NFI, og fortsetter:

- Vi ønsker at kvalitetsutviklinga skal fortsette, og å bygge et sterkt miljø. Vi ser at satsinga fungerer. Det har blitt hardere konkurranse, større ambisjoner, og så godt som alle tv-kanalene ser nå verdien av tv-drama, sier hun.

Det siste tror hun er spesielt viktig for at målet om å bli best i Norden på tv-drama skal nås.

De danske seriene «Borgen» og «Forbrytelsen» har gått sin seiersgang blant annet i England, og sistnevnte blir i likhet med svensk-danske «Broen» også laget i en amerikansk versjon.

- Nivået hos våre naboland er skyhøyt, så det er et hårete mål. Ambisjoner og dristighet i valg av fortellinger er helt klart viktig, men også det at konkurransen hardner til her hjemme. Det er ikke lenger bare NRK som ønsker å lage store dramaserier, og det tror jeg løfter hele miljøet, sier Refseth.

- Fem år Ivar Køhn ble denne uka ansatt som ny dramasjef i NRK. Han har i flere år hatt en toppjobb i NFI, men uttaler seg i kraft av sin nye stilling.
Køhn mener den økte satsingen på tv-drama har ført med seg en klar kvalitetsheving.

- Kunnskapen, kompetansen og forståelsen av hvordan man lager god dramatikk i serieformat, har økt. Jeg tror vi i Norge kommer til å lage serier på nivå med de beste danske seriene i løp av fem år. Før det, faktisk. Det er mye spennende på gang, sier han.

NRKs dyreste dramaproduksjon noensinne, «Erobreren» som kostet minst 52 millioner kroner, fikk hard medfart av kritikerne og ble heller ingen publikumsfavoritt.

- Uten å sikte til «Erobreren» spesielt, mener jeg at vi må våge å gå på en smell. Vi må hoppe utfor hvis vi skal fly. Vi ramler kanskje ned noen ganger, men når vi flyr blir det veldig, veldig bra.

- Hvordan vil du påse at kvaliteten i de dyreste NRK-produksjonene holder mål?

- Det må være kvalitet i alle ledd. Jeg verken skal eller vil blande meg inn i det kreative arbeidet, men en av de tingene jeg skal jobbe for, er å hente de beste kreatørene inn til NRK drama, og gi så gode muligheter som mulig til å utfolde seg kunstnerisk.

- Kulturkløft Kjetil Lismoen, redaktør i filmtidsskriftet Rushprint, sier den økonomiske satsingen på norsk tv-drama er en naturlig utvikling.

Bevisst satsing: -Tv er der norsk dramatikk møter sitt største publikum, sier kulturminister Hadia Tajik. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Bevisst satsing: -Tv er der norsk dramatikk møter sitt største publikum, sier kulturminister Hadia Tajik. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Det har vært en utrolig revitalisering av serieformatet internasjonalt, også i våre naboland. Det har ikke helt kommet til utrykk her, og vi må opp på et høyere nivå for å konkurrere med seriene fra utlandet.

Han sier at danskene spesielt har bygget et godt samarbeid mellom film og tv-miljøet.

- Her hjemme har vi en liten kulturkløft, og det å skape en effektiv symbiose mellom de to miljøene blir viktig for at vi skal lykkes.

- Er det realistisk å ta steget helt opp i løp av fem år?

- Det blir en påstand, og akkurat nå kan jeg ikke helt se at vi skal greie det. Men hvis Køhn treffer riktig på hoppkanten, og våger å gi folk tillit til å bygge seg opp, kan det bli veldig bra. For vi har gode nok fagfolk der ute, sier Lismoen.

Påtroppende direktør i NFI, Sindre Guldvog, ønsket at Nina Refseth skulle være den som uttale seg fra NFI i denne saken.

- Hårete mål: Avtroppende direktør i NFI medgir at vi har et stykke å gå før vi er på nivå med våre naboland Danmark og Sverige.
- Hårete mål: Avtroppende direktør i NFI medgir at vi har et stykke å gå før vi er på nivå med våre naboland Danmark og Sverige. Vis mer
Symbiose: Kjetil Lismoen i tidsskriftet Rushprint etterlyser tettere sammarbeid mellom film og tv-bransjen. Foto: Rushprint / Dagbladet
Symbiose: Kjetil Lismoen i tidsskriftet Rushprint etterlyser tettere sammarbeid mellom film og tv-bransjen. Foto: Rushprint / Dagbladet Vis mer