Vi leser fortsatt papiraviser

Avisenes opplagstall er her.

(Dagbladet.no): De offisielle avisopplagstallene og lesertallene for 2007 er offentliggjort - og den tradisjonelle mediebransjens død kan utsettes enda et år. Se tallene for avisene her!

Med relativt stabile opplagstall, tidenes beste annonseinntekter og sterk vekst på internett, ble 2007 faktisk et av de beste årene i bransjens historie, ifølge Mediebedriftenes Landsforening.

86 av foreningens 170 medlemsaviser hadde opplagsfremgang, og totalt falt ikke papiravisopplaget mer enn 1 prosent. Aftenposten, Dagens Næringsliv, Morgenbladet, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, samt mange lokalaviser, er opplagsvinnerne på papir.

VG og Dagbladet ned

Landets største avis, VG, går ned med rundt 6000 eksemplarer i gjennomsnittlig hverdagsopplag til 309 610 eksemplarer - som igjen blir lest av nesten 1,2 millioner. Men med VG Netts stadig økende lesertall kan mediehuset nå skryte av å nå over to millioner nordmenn hver dag. 

Dagbladets opplagskurve er fortsatt brattere enn hovedkonkurrentens. Dagbladet solgte nesten 11 000 færre eksemplarer hver dag i 2007, enn i 2006.

Totalopplaget for printutgaven var i fjor nede i 135 611 eksemplarer. Men Dagbladet.no vokser med over åtte prosent, har 878 000 daglige lesere, og gir mediehuset en stabil utvikling totalt sett. Dagbladet samler nå 32,9 prosent av befolkningen daglig.

Se og Hør taper terreng

TAPER TERRENG: Se og Hør og sjefredaktør Odd Johan Nelvik skal være blant taperne i opplagsstatistikken for 2007, som blir presentert i dag. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET
TAPER TERRENG: Se og Hør og sjefredaktør Odd Johan Nelvik skal være blant taperne i opplagsstatistikken for 2007, som blir presentert i dag. Foto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET Vis mer

Også magasin- og ukepressen lanserte opplagstallene i dag. Se dem her!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se og Hør er som tidligere meldt i dag, en av de store taperne i markedet. I perioden fra 2004 til 2007 har bladet  redusert sitt opplag med 11,4 prosent.

Nå selges det «bare» 235 695 Se og Hør-blader på tirsdager, og 175 517 blader på fredager.

Men i den samme perioden har nettstedet Seher.no blitt lansert. Nettsatsingen har gitt 450 000 unike brukere i uka, og med nesten to millioner lesere av Se og Hørs printutgaver hadde bedriften, som er en del av Aller-gruppen, 2,4 millioner lesere i uka i 2007.

- Aller-gruppen har også lansert ukebladet PÅ TV som er et blad med tv-guiding som primæraktivitet. Det har gitt resultater som vi så langt er godt fornøyde med, og har gjort oss større på et viktig område for oss, sier Se og Hør-redaktør Odd Johan Nelvik i en pressemelding i dag.