KOMMENTARER

SAS-reklamen:

Vi leter etter fornærmelser

Kulturmøter kan være kronglete eller berikende, eller begge deler. SAS ville feire berikelsen, og har fått svi for det.

FJERNET REKLAME: SAS fikk massiv kritikk for sin nye reklamefilm. Først ble den fjernet, så redigert og lagt ut på ny. Video: SAS Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

For femten år siden intervjuet jeg Petter Stordalen. Han snakket lenge og entusiastisk om yndlingsbøkene sine, Jan Guillous bokserie om ridderen Arn Magnusson, som drar til det hellige land som korsfarerridder og tar med seg ideer derfra hjem igjen til Sverige.

«Det som imponerer meg mest», sa Stordalen den gang, «er at han tilegner seg kunnskap mens han er på reise, og så bruker han den kunnskapen. Han begynner å gjenoppbygge og renovere og tenke på nye måter når han kommer hjem, selv om han blir motarbeidet og latterliggjort».

Passende nok ble dette intervjuet gjort for Scanorama, magasinet som på den tiden lå i setet på alle SAS-flyene og ventet på passasjerer som ennå ikke hadde smarttelefon. Sitatet er helt i tråd med holdningen som ble lansert i den nye reklamefilmen for SAS, den som har vakt så stor forargelse at flyselskapet så seg nødt til å ta den ned: Tanken om at det vi tror er typisk skandinavisk ikke nødvendigvis kommer herfra, at ideer, matretter og oppfinnelser har flytt over landegrenser til gjensidig berikelse. Den slags sier man ikke ustraffet nutildags. På sosiale medier lovet krenkede kunder aldri å fly SAS igjen, og torsdag formiddag ble det kjent at kontoret til reklamebyrået & Co, som sto bak filmen måtte evakueres etter en bombetrussel.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer