Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Vi lytter til folket

Etter den norske pengespill-loven er det forbudt å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge.

PENGESPILL: Like lite som det er lov å markedsføre pengespill på TV, er det også heller ikke lov på norske nettsider, skriver innsender. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix.
PENGESPILL: Like lite som det er lov å markedsføre pengespill på TV, er det også heller ikke lov på norske nettsider, skriver innsender. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix. Vis mer
Meninger

Dette forbudet har vi av hensyn til sårbare spillere og deres pårørende. Jeg vet ikke hva Discovery legger i et «trivelig samfunn », men jeg konstaterer at flertallet i befolkningen ikke deler deres syn.

I et innlegg hvor Discovery hevder at Dagbladet ikke er realitetsorientert, fordi de på lederplass var enig med både meg og folket i beslutningen om å håndheve det norske markedsføringsforbudet, er det ganske lett å stille spørsmål ved Discoverys eget verdenssyn.

Abid Q. Raja, kultur- og likestillingsminister.
Abid Q. Raja, kultur- og likestillingsminister. Vis mer

Jeg forstår at det kan være snakk om et mulig inntektstap for Discovery. Det er betydelige summer å hente i å sende pengespillreklame som er forbudt i Norge. Derfor forstår jeg også behovet for å argumentere for det, men det gjør ikke påstandene riktige likevel. Det vises til en undersøkelse som Universitetet i Bergen gjennomførte i 2015 når Discovery hevder at «ingen vet om tiltaket vil redusere omfanget av spilleproblemer».

Det er mildt sagt vanskelig å forstå når den samme rapporten slår fast at pengespillreklame har mer skadelig innvirkning på personer som har større problemer enn de med mindre problemer. Samme bilde gir også forskning fra Sverige, for ikke å nevne alle innspillene og tilbakemeldingene vi har fra de norske spilleavhengighetsorganisasjonene, som ser spilleavhengighet på nært hold hver dag.

En annen ting Discovery bekymrer seg for er at en større del av pengespillreklamen nå vil havne på Internett. Her kan jeg heldigvis berolige Discovery. Like lite som det er lov å markedsføre pengespill på TV, er det også heller ikke lov på norske nettsider. Derfor utføres det allerede et omfattende arbeid for å stanse ulovlig markedsføring på Internett, og det har gitt resultater. Det at internasjonale aktører som Apple, Google Ads, Facebook og Youtube, i motsetning til Discovery selv, ønsker å respektere det norske forbudet, gjør også Lotteritilsynets arbeidet enklere. Dette har gjort at vi har sett en betraktelig nedgang i Internett-annonser, også på nettsider som opereres fra utlandet.

En kan skjønne at de som har store kommersielle interesser i dette, og at utenlandske eiere og selskaper ønsker mest mulig profitt, men det er synd at ikke Discovery ser verdien i å respektere det norske markedsføringsforbudet, og gjør som regjeringen nå gjør. Det vil si å lytte til folket, og si nei til reklame for ulovlige pengespill på TV.

Hele Norges coronakart