POO-POURRI:- På et møte fortalte en av journalistene at hun jobbet med en sak om hvordan bæsje på jobb.Kvinner mente visstnok det var flaut, og så fantes det enn «spray-Poo-pourri» som ville gjøre at dette ikke ble oppdaget. Foto: Bjørn Inge Karlsen / Egmont Publishing / NTB Scanpix
POO-POURRI:- På et møte fortalte en av journalistene at hun jobbet med en sak om hvordan bæsje på jobb.Kvinner mente visstnok det var flaut, og så fantes det enn «spray-Poo-pourri» som ville gjøre at dette ikke ble oppdaget. Foto: Bjørn Inge Karlsen / Egmont Publishing / NTB ScanpixVis mer

- Vi må bare bokstavelig talt slutte å skrive om dritt

Suzanne Kaluza har økt nett-oppslagsverket Kvinneguidens trafikk og kvalitet på sine drøye ni måneder som redaktør. Det har hun klart ved å droppe saker om dritt.

Hei, Susanne! Gratulerer med de gode resultatene etter at du tok over redaktørstillingen hos Kvinneguiden! Vi har skjønt at satsningen din som redaktør har vært å droppe saker om dobesøk. Fortell litt om det!

- Den historien stammer fra da jeg akkurat hadde begynt i Kvinneguiden. På et møte fortalte en av journalistene at hun jobbet med en sak om hvordan bæsje på jobb. Kvinner mente visstnok det var flaut, og så fantes det enn «spray-Poo-pourri» som ville gjøre at dette ikke ble oppdaget. Jeg spurte hva hun likte aller best å skrive om. Jo, «gode historier om bra kvinner som utretter ting». Så da fikk hun heller skrive en sak om Khadija fra Yemen som ble giftet bort som 11-åring og hadde laget film om livet som barnebrud.

Har dere mistet noen lesere etter å ha lagt om til sakligere saker? Det finnes vel et publikum der ute for dekning av dobesøk og slike ting også?

- I tillegg har vi droppet alle saker om slanking og sminke. I følge Ungdata rapporterer nå 17 prosent av unge jenter om et negativt kroppsbilde. Jeg ønsker ikke bidra til det. I stedet har vi tatt inn flere artikler om jobb, personlig økonomi, kjønnsroller og ikke minst gode kommentarer fra bra damer. Norske kvinner er blant de høyest utdannede og best sysselsatte i verden. Det skulle bare mangle at det også gjenspeiles i media.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Samtidig er det ingen tvil om at slankesaker gir klikk, så vi var alle spent på hvordan dette ville slå ut på trafikktallene. Det gikk over all forventning. Så langt i år har antall sidevisninger gått opp 20 prosent. I tillegg setter brukerne pris på at artiklene våre er lengre og mer gjennomarbeidet. Tiden de bruker inne på Kvinneguiden har også økt med et halvt minutt.

Hvordan kom du selv over Kvinneguiden første gang? Forumet er jo kjent for å dukke opp i Googlesøk, satt du og sjekket opp i noe kun guiden kunne hjelpe deg med?

- Som de fleste andre har selvsagt også jeg havnet på forumet når jeg har googlet ting. «Hvilket universitet er best?», «Slik lager du en god CV», «Beste bolognese oppskrift». Kvinneguiden har praktisk talt svaret på alt! Men jobben fikk jeg fordi sjefen min ringte og spurte. Jeg jobbet alt i Egmont Publishing med ansvar for digitale tjenester rettet mot foreldre. Da jeg fikk tilbud om å ta over selve trafikkmotoren Kvinneguiden tenkte jeg: «Så mange damer samlet på ett sted? Her må det da gå an å få til noe bra.»

Har du en favoritt-tråd fra hele forumets historie? Vi søkte oss frem til en interessant en om hvorvidt Frank Kjosås egentlig er en kvinne, men vi håper ikke den er spesielt illustrerende for det generelle nivået.

- På forumet kommer det 50 000 nye innlegg i uka, så her diskuteres smått og stort! Selv er jeg mest fan av trådene hvor folk får hjelp til ting de lurer på. Sist leste jeg en tråd om hvordan folk har organisert privatøkonomien sin. Hvem betaler boliglån og regninger? Har de egen konto til regninger eller felles økonomi? Sånt synes jeg er både nyttig og interessant.

Vi ser det er «samliv og kjærlighetsrelasjoner» som er det mest populære temaet på forumet. Viser det seg at kvinner på nett ikke er interessert i krig og fred og religion og slikt?

- Nå er jo sex gøy å snakke om, da. Men fra spøk til alvor: Det ene trenger ikke utelukke det andre. På Kvinneguiden har også forum som «Aktuelle saker og politikk», «Helse» og «Graviditet» høy aktivitet. Livet har flere sider, både for kvinner og menn.

Apropos hva folk er interessert i, hvilke kriterier har man for å skille kvinnestoff fra unisexstoff?

- Jeg har et vidt perspektiv på akkurat det, men tenker at så lenge 70 prosent av kildene i riks- og regionsavisene er menn, slik en studie fra Høyskolen i Oslo fant i våres, kan vi godt bestrebe oss til å få flere kvinner i tale. I Kvinneguiden jobber vi derfor aktivt med å finne nye gode penner og løfte fram flere kvinnelige stemmer i samfunnsdebatten.

Hva kan resten av media lære av de grepene du har tatt som redaktør? Har du noen tips til alle sliterne som sitter og skriver drittsaker dag ut og dag inn?

- Det er ikke noe hokus pokus. Godt innhold er fortsatt godt innhold, også på nett. På Kvinneguiden har vi jobbet mye med å være bevisst på hvem vi skriver for, og på bildebruk, språk og kilder. Jeg er optimist og tenker de fleste journalister har dette i seg. Vi må bare bokstavelig talt slutte å skrive om dritt.

Etter Kvinneguidens suksess, tror du det finnes det et marked for en Herreguide? Hvem kan du se for deg som en eventuell redaktør?

- I 2016 tror jeg ikke det er så viktig hva nettsider heter. Stadig færre går inn på en forside, de gode og interessante sakene får du like gjerne servert gjennom sosiale medier. Da blir kvaliteten på innholdet viktig for å nå opp i informasjonsstrømmen. At det er noe vesentlig som folk synes er interessant eller lærerikt eller gøy. Det tenker jeg det er mange flinke folk som kan lage, både av redaktører og bloggere, menn og kvinner.

På et eventuelt Herreguiden-forum: Hvilken kvinnelig skuespillers androgyne utseende tror du ville ha blitt offer for en forvirret diskusjonstråd?

- Ruby Rose i «Orange is The New Black»? Hun er jo ganske hot.