STARTE TIDLIG: For å skape gode holdninger og unge som er trygge på seg selv og egen kropp er det nødvendig å starte seksualundervisning tidlig, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB Scanpix
STARTE TIDLIG: For å skape gode holdninger og unge som er trygge på seg selv og egen kropp er det nødvendig å starte seksualundervisning tidlig, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB ScanpixVis mer

Debatt: Utdanning

Vi må lære barn om sex

Følelser, seksuelle overgrep og grensesetting blir ikke tilstrekkelig prioritert.

Meninger

#MeToo har for alvor vist hvor viktig holdninger og respekt for hverandres grenser er. Dessverre svikter dagens seksualitetsundervisning. Barn og unge lærer først og fremst om hormoner, organer og kjemiske prosesser. Følelser, seksuelle overgrep og grensesetting blir ikke tilstrekkelig prioritert.

Dette kommer fram i en undersøkelse fra 2013. Der svarer bare 44 prosent av unge mellom 18 og 29 år at de har fått opplæring om grensesetting og seksuelle overgrep på skolen. Bare 14 prosent syntes opplæringen var god nok. Hadde dette kommet fram om hvilket som helst annet fag hadde det blitt store reaksjoner og strakstiltak. Jeg frykter at seksualitetsundervisningen i lang tid har lidd under at et sunt forhold til egen seksualitet og kropp fremdeles er tabu, spesielt å snakke med de aller yngste om det. Men det er nettopp for å skape gode holdninger og unge som er trygge på seg selv og egen kropp, at det er nødvendig å starte tidlig. Det er helt naturlig å være nysgjerrig på kropp og egne grenser. Da er det viktig at seksualundervisningen omfatter dette.

I den blågrønne regjeringens ferske regjeringsplattform står det at de vil bedre seksualitetsundervisningen i grunnskolen og ha seksualitet og grensesetting som tema i barnehagen. Dette bør resultere i en reform av seksualitetsundervisningen, der grensesetting, holdninger og fordommer settes på agendaen og kompetansen hos lærerne styrkes. Det er ikke nok med gode læreplanmål, man må sikre at elevene faktisk lærer om det.

#MeToo har avdekket at seksuell trakassering er et samfunnsproblem, også i Norge. Skolen skal ikke bare forberede dagens unge på yrkeslivet og studier, men også til gode samfunnsborgere. Derfor er dette utdanningspolitikk, og regjeringen bør ikke ta lett på en seksualitetsundervisningsreform.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook