Vil satse på Oslofjorden: Det er på tide å ta i bruk Oslofjorden som transportåre for fullt igjen, skriver Rebekka Borsch. Foto: Privat.
Vil satse på Oslofjorden: Det er på tide å ta i bruk Oslofjorden som transportåre for fullt igjen, skriver Rebekka Borsch. Foto: Privat.Vis mer

Vi må satse på Oslofjorden som transportåre

Få byer i Europa har like mye trafikkork om ettermiddagen som Oslo.

Meninger

Hurtigbåt gjør bilister til kollektivbrukere. Et skikkelig kollektivtilbud på fjorden vil avlaste veiene og gi mange pendlere en bedre og enklere hverdag.

Derfor er det et tankekors at man ikke tar seg råd til et godt utbygget ferge- og hurtigbåttilbud i Oslofjorden, som er fjorden i det tettest befolkede området i hele landet. Nesten to millioner mennesker bor rundt Oslofjorden. Mange av dem pendler til og fra hovedstaden hver dag eller kjører gjennom Oslo for å komme seg til den andre siden av fjorden.

Kommunene sør for Oslo er blant de raskest voksende i Norge. Røyken kommune tar imot mange nye innbyggere hvert eneste år, mens kollektivtilbudet ikke henger med. Hurtigbåttilbudet i dag har et fåtalls avganger morgen og ettermiddag på kun én rute: Slemmestad-Vollen-Aker Brygge. Hver båt har kapasitet til 250 passasjerer og er svært populær. Turen går raskere enn både bil og buss, og den er sjelden forsinket. Men tilbudet trues konstant av nedleggelse.

For å få til et ordentlig løft for kollektivtrafikken på Oslofjorden, trengs et spleiselag mellom fylkeskommuner, stat og kommunene rundt Oslofjorden. Lokalpolitikerne står klare. Samtidig opplever vi null interesse fra nasjonale politikere og kollektivselskap til å utvikle og utvide tilbudet. Tvert imot virker Ruter mest opptatt av å snakke det ned og bli kvitt hele hurtigbåttilbudet. Argumentet er at båt er dyrere enn buss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg kjøper ikke dette argumentet. Ruter ser kun på prisen per billett, men tar ikke med kostnadene for infrastrukturen, og heller ikke hva det koster at folk står i kø hver eneste dag. Hurtigbåter gir ingen infrastrukturkostnader ut over innkjøp. Oslofjorden ligger der, bryggene har vi. Å bygge helt nye veier er kostbart og tidkrevende og dessuten ikke i tråd med nasjonale planer for mer klimavennlig transport. Ny teknologi gjør det mulig å kjøpe inn klimavennlige elferger og gassferger. Hvis vi får flyttet kollektivtransporten ut på fjorden, minker både trafikkbelastningen på veiene og utslipp av CO2.

Kollektivsatsing på Oslofjorden kan i løpet av kort tid bidra til å løse trafikkproblemene rundt hele Oslofjorden og i hovedstaden. Økt satsing på fjorden vil ta unna for mye av trafikkbelastningen som vi har i dag, for eksempel på E18 fra Drammen mot Oslo og omvendt, på E6 i Østfold og Akershus, og togtilbudet i morgen- og ettermiddagsrushet.

Å øke antall avganger og få flere anløpssteder for ferger og hurtigbåter vil gjøre det mulig for langt flere å pendle til Oslo via sjøveien. Potensialet er stort om man lager et Oslofjordnett med ruter på kryss og tvers av fjorden til Buskerud, Akershus og Østfold, med hurtigbåter som kan frakte passasjerer mellom Oslo sentrum og anleggssteder langs fjorden. Slik kan man skape et effektivt og køfritt reisealternativ som i tillegg gir trivsel og livskvalitet.

Ideen er egentlig ikke ny: Å bruke fjorden til persontrafikk bygger på en tradisjon fra siste del av 1800-tallet. Da hadde man et godt utbygget nettverk av dampbåter som gikk mellom Oslo og de viktigste tettstedene langs fjorden. Men i 1960-årene ble båtene utkonkurrert av privatbilene. Nå er det på tide å ta i bruk Oslofjorden for fullt igjen. Det vil gi færre køer, mer fornøyde pendlere, større utviklingspotensial for kommunene rundt Oslo og reduserte klimagassutslipp. Et flytende kinderegg, med andre ord.