SNAKKIS: Nettserien «Skam» er den store tv-snakkisen om dagen. Her fra sesong to, som startet på P3.no i forrige uke. Foto: NRK
SNAKKIS: Nettserien «Skam» er den store tv-snakkisen om dagen. Her fra sesong to, som startet på P3.no i forrige uke. Foto: NRKVis mer

Vi må snakke om Noora

Denne tv-serien får ikke tenåringene ha for seg selv.

Kommentar

Hva er det med «Skam»? En nettserie for 15-åringer, som ble publisert i stillhet i fjor høst og lenge gikk langt under radaren til alle de store mediene, er nå på alles lepper. Målgruppa oppdaget den heldigvis først, men ryktet nådde oss andre til slutt.

Folk som skrøt av NRK-serien «Unge lovende», ble prikket på skuldra av bittelitt mer oppdaterte Facebook-venner, som hvisket «hvis du synes det er bra, så sjekk her da!».

• Les også: Derfor tar «Skam» Norge med storm

Sjelden har det vært så lite flaut å digge en ungdomsserie. Og sjelden har vi følt oss så uvelkomne som (voksne) fans. For serieskaper Julie Andem vil ikke ha terningkastene våre. Det er ingenting som er mer ødeleggende for en ungdomshype enn at voksne forståsegpåere omfavner og overanalyserer den først. En kjent filmanmelder skrev på Facebook at hun var redd for å ødelegge magien ved serien, ved å skrive om den.

Men vi må faktisk snakke om «Skam», vi også. Ikke bare fordi det er noe av det beste som har vært laget av norsk tv-drama noensinne.

Alt sitter i første sesong. Karakterutvikling, plott, dialog, miljø. «Mammon»-skaperne har mye å lære, for å si det sånn, uten at vi skal dra sammenligningen mellom en karakterdrevet serie og en konspirasjonsthriller altfor langt. Hvis «Skam» ikke hadde virket så ekte, hadde poenget med serien falt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At hver ukesepisode er delt opp i scener som publiseres dag for dag, sammen med sms-logger og Instagram-poster, bidrar til følelsen av autensitet. Det er ikke noe nytt at personer i tv-serier flytter over i sosiale medier. «Mad Men»-karakterene hadde sine egne Twitter-profiler, og flere nettserier bruker samtalelogger som fortellergrep. Men sjelden er det så godt integrert i handlingen som her.

På kvinnedagen i går postet Noora, hovedpersonen i andre sesong, «Girls just wanna have fundamental human rights» på Instagram. Kanskje et lite spark mot Vilde og den både aktuelle og hylende morsomme russesponsordebatten de har gående. Samtidig sa det en del om hvem Noora er og ikke minst ønsker å være.

I forrige sesong var hun den kule venninna, hun som leverte monologene vi alle drømmer om å komme med, i møte med kjipe folk og situasjoner.

Et strålende feministisk forbilde, men også et usannsynlig et. Den nye sesongen ser ut til å nyansere henne en god del.

«Skam» er en serie om og for norske tenåringer. For oss andre gir den et nydelig innblikk i hvordan det er å være ung i Norge i dag. En viss nostalgi spiller nok også inn hos mange eldre seere, på samme måten som når voksne leser «young adult»-romaner.

Men den mellommenneskelige tematikken, om å finne sin plass i fellesskapet, hva det vil si å være en god venn, at en sak alltid har flere sider, og det samme har andre mennesker — dette er steds- og aldersuavhengig, og kan diskuteres av flere enn 15-åringene.