VIKTIG: Kunnskap er en av terroristenes hovedfiender. Siden 2004 har 171
574 elever blitt innrullert i skoler drevet av Strømmestiftelsens partnere i Vest-Afrika, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Youssouf Bah / Ap / NTB Scanpix
VIKTIG: Kunnskap er en av terroristenes hovedfiender. Siden 2004 har 171 574 elever blitt innrullert i skoler drevet av Strømmestiftelsens partnere i Vest-Afrika, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Youssouf Bah / Ap / NTB ScanpixVis mer

Vi må teppebombe landsbyene med skoler og kunnskap

Tenk at det som skremmer voksne menn med geværer mest er ei bok! Ufattelig, men sant.

Meninger

Jeg er sikrere enn noensinne på hva som må til: Vi må teppebombe landsbyene med skoler og kunnskap. Vi må kjempe med blyanter, bøker og innsikt. Fordi et barn med ei bok og et kritisk sinn skremmer vettet av terroristene.

Kristine Sødal
Kristine Sødal Vis mer

Det skumleste ekstremister vet er ei jente med ei bok, sier Malala. Mens jeg nå er på reise i Vest-Afrika har jeg blitt enda mer overbevist om at det er visse kamper man må ta, og kampen mot terrorisme må kjempes med blyanter og bøker.

Jeg leste Aftenpostens skremmende, viktige artikkelserie om «Barn av IS» rett før jeg reiste til Niger, Mali og Burkina Faso. Det er sterke likheter mellom metodene til IS, Boko Haram og flere andre ekstreme grupperinger i regionen: Her blir også barna sett på som en av de mest verdifulle ressursene for framtidige terrorhandlinger.

Barn kidnappes, kjøpes og trues til et liv i frykt og vold. De læres opp til å bli drapsmaskiner og til å kjempe en kamp mot kunnskap og fred. En hel generasjon står i fare i denne regionen hvis vi ikke gjør noe drastisk: Ikke bare for å stoppe terrorangrep, men også for å ruste barna mot å bli rekruttert i første omgang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tenk at det som skremmer voksne menn med geværer mest er ei bok! Ufattelig, men sant. Og den frykten de har mot kunnskap er noe av det farligste vi ser i verden i dag.

Vest-Afrika merker effekten av terroristgruppenes herjinger i regionen. En av deres hovedfiender er kunnskap: Nøytrale fakta og vitenskap. De kommer til landsbyene for å ta barna, før skolen får kloa i dem. Fattigdom gjør dette mulig.

Over tre millioner barn går ikke på skolen i Niger, Mali og Burkina Faso. Ekstremistene lokker potensielle medlemmer med religiøs tilhørighet, men også økonomisk stabilitet og – ironisk nok – en form for trygghet. I en region der valgmulighetene er få, og utdanning mangler, kan unge, frustrerte mennesker bli et lett bytte.

Siden 2004 har 171574 elever blitt innrullert i skoler drevet av Strømmestiftelsens partnere i Vest-Afrika, i samarbeid med myndighetene. Vi frykter selvfølgelig at skolene Strømmestiftelsen har satt i gang blir angrepet av terrorister, til tross for massiv støtte og samarbeid fra regjeringene i disse landene. Men frykten for at ekstremistene tar barna hvis vi ikke gir dem utdanning er så veldig mye sterkere. Og fortvilelsen over hva det vil gjøre for det barnet, og samfunnet, er sentralt i denne sammenhengen.

Noe av det viktigste med en god utdanning er å lære å tenke selv. Stille de vanskelige spørsmålene. Ha egne, kritiske tanker. Når det første offeret i en krig er sannheten, er det viktig at vi gjør alt vi kan for at den oppvoksende generasjonen klarer å stille spørsmålene som er avgjørende for at de ikke blir hjernevasket av propagandaen og frykten som fundamentalistene sprer. Å starte nye skoler i landsbyene kan bety forskjellen mellom liv og død. Da blir skole så utrolig mye mer enn å bare lære om bokstaver og tall.

For det ER en krig. En krig mot uvitenhet. Og vi ser at opplysning av én generasjon ikke er opplysning av den neste; hver eneste generasjon må få utdanning.

Dette er en kamp vi må vinne. Ellers taper vi alle.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook