- RETTFERDIG: Vegvesenet gjør stadig flere kontroller langs veiene. - Konkurransen mellom norske og utenlandske veitransportører må være retterdig, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
- RETTFERDIG: Vegvesenet gjør stadig flere kontroller langs veiene. - Konkurransen mellom norske og utenlandske veitransportører må være retterdig, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Samferdsel:

Vi prioriterer kamp mot kriminalitet og useriøse aktører

Norske entreprenører vinner langt flere kontrakter nå enn tidligere.

Meninger

Under dagens regjering er kontrollene langs veiene styrket kraftig. Statens vegvesen har opprettet en egen krimenhet. Samarbeidet med skattemyndigheter, arbeidstilsyn, toll og politi er styrket og bedre organisert. På anleggsprosjektene har samarbeidet med fagbevegelsen blitt styrket.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Vis mer

Derfor blir det fullstendig urimelig og provoserende når Odd-Haldgeir Larsen, Fagforbundets nestleder og Ap-medlem, hevder jeg og regjeringen ikke bryr oss om arbeidslivskriminalitet. Det er fullstendig feil. Vi er svært opptatt av det – fordi det handler om arbeidsdagen til hundretusenvis av dyktige folk over hele landet. Og det handler om å ha en sunn og rettferdig konkurranse mellom bedrifter.

Konkurranse kan bidra til bedre tilbud og innovasjon. Det er imidlertid helt avgjørende at konkurransen skjer på like vilkår. Jeg har vært veldig tydelig på at jeg mener konkurransen mellom norske og andre europeiske veitransportører om oppdrag ikke er rettferdig. I tillegg til flere kontroller har vi derfor strammet inn på reglene og gitt Statens vegvesen bedre arbeidsverktøy. Dermed klarer vi fjerne flere av de aktørene som bidrar til å undergrave et ryddig marked. Det er derfor positivt når Norges Lastebileier-Forbund kan vise tall om færre alvorlige trafikkulykker med tungbil, færre konkurser i næringen og behov for å rekruttere flere sjåfører.

Samtidig jobber vi internasjonalt for å få på plass bedre regler og en mer enhetlig praktisering på tvers av Europa. Regjeringen ønsker ikke liberalisere dagens regelverk. Sammen med de ti andre land i Europa har vi dannet «Road Alliance» for å bekjempe misbruk og svindel knyttet til regelverkene for sosiale rettigheter, trafikksikkerhet og arbeid innenfor det europeiske godstransportmarkedet på vei.

I vårt arbeid har vi samtidig opprettet et veitransportforum her hjemme, slik at vi har tett kontakt med norske bransjeorganisasjoner og fagforeninger.

Det er trist når Fagforbundets nestleder er mer opptatt av å skape splid enn å dyrke godt samarbeid. Som Ap-medlem likte han ikke valgresultatet i fjor høst, men det må være måte på å skape avstand til regjeringen. Når han i tillegg siterer meg på en måte jeg ikke kjenner meg igjen i, så bidrar han til å skape en kunstig debatt på falske premisser.