Vi pusser opp Dagbladet.no

Tar den helt ut.

||| I morgen legger vi om fronten på Dagbladet.no,  og det mest synlige er at vi tar bort høyremargen.

Årsaken er enkel. Du leser forsidene på nett, som du leser alt annet, og øyet stanser når siden deles gjennomgående vertikalt. Dermed blir deler av forsiden død rent lesermessig. Hos oss har vi nesten ikke klikk i høyremargen.

  Fjernet 200 valg I januar 2008 la vi om forsiden på Dagbladet.no og fjernet venstremargen. Begrunnelsen var at spalter til høyre og venstre på sidene til slutt blir statiske, og i all hovedsak oversett av leserne. Vi mener derfor at det er langt bedre å bruke denne plassen til oppdaterte nyheter og annonser.

I praksis fjernet vi et par hundre valg i vår venstremeny, og ble sittende igjen med rundt 18 valg i en horisontal meny.

Resultatet var flere klikk i menyen.

I 2009 lanserte vi en fleksibel forside etter å ha bygget et nytt publiseringssystem for nett, for å gjøre det mulig å lage mer variasjon på forsidene. Dermed fikk vi en forside som kunne vise nyhetsbildet mer som det var. Skjer det tre store hendelser samtidig, kan vi godt bruke tre store plasser øverst på siden til dem.

Ryddet opp på artikkelnivå Vi gjennomførte et redesign av artikkelnivå med samme utgangspunkt, og fjernet rundt 95 prosent av innholdet som lå rundt artiklene. Det økte også visninger og klikk videre inn på weben.

Ideen om at færre valg ville gi flere klikk, viste seg å stemme.

Når vår designsjef Elisabeth Svendby nå fjerner høyremargen betyr det at det blir plass til flere nyhetssaker høyere opp på siden.

Vi fulgte opp disse ideene også på video, og bygde derfor en ny videospiller som var et helt enkelt bilde med en PLAY-knapp på. Tidligere var det svært mye rart rundt videoen, men vi ønsket at videoen skulle kunne fungere som et bilde i artikkelen for alle de som valgte å ikke se video.

Nye annonseformater Vi gjør også en endring til som vi håper skal gi effekt. Vi forsøker å bygge sidene våre mindre avhengige av annonser. Idag må vi vise annonser på sidene for at layouten skal henge sammen. Det fører til at disse plassene også kan bli statiske.

Nå bygger vi sidene mer slik at vi kan ta bort annonsene når de godt betalte annonsene er vist til leserne. Så lar vi annonsene bli borte, og dukke opp igjen når det ligger gode nok penger til oss bak annonsen. Ideen er at dette vil gi mer oppmerksomhet til de annonsene som vi i praksis lever av.

Det nye designet gir i tillegg helt nye kreative muligheter for annonser på en forside, og tillater formater du neppe har sett på en nettavis før.