FORSVINNER: Like viktig som å rekruttere nye til å bli lærere, er det å beholde de lærerne vi allerede har. Altfor mange nyutdannede forsvinner til andre yrker etter få år i skolen, skriver innsenderen. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
FORSVINNER: Like viktig som å rekruttere nye til å bli lærere, er det å beholde de lærerne vi allerede har. Altfor mange nyutdannede forsvinner til andre yrker etter få år i skolen, skriver innsenderen. Foto: Terje Pedersen / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Lærerutdanning

Vi satser på lærerne fordi de er avgjørende i våre barns liv

Vi kan bygge nye skoler, fornye læreplanene og kjøpe inn nye digitale hjelpemidler, men det hjelper ikke noe om vi ikke også satser på lærerne.

Meninger

Dyktige lærere er helt avgjørende for elevenes læring. Derfor har Venstre gjennom mange år vært opptatt av å tilby kompetanseheving, lage nye karriereveier samt stille krav. Det begynner nå å gi resultater.

Det tydeligste tegnet på læreryrkets økte status og popularitet er søknadstallene til lærerutdanninga. Aldri har det vært flere søkere på lektor- og lærerutdanning enn i år, og kandidatene blir stadig sterkere. Dette kommer etter at vi har gjort om lærerutdanningen til en mastergradsutdanning og satt høyere karakterkrav.

Men like viktig som å rekruttere nye til å bli lærere, er det å beholde de lærerne vi allerede har. Altfor mange nyutdannede lærere forsvinner til andre yrker etter få år i skolen. Jeg tror at flere karrieremuligheter i skolen er et viktig tiltak for å beholde flere lærere i skolen. Flere må få mulighet til å utvikle seg som lærere, både pedagogisk og innen sine fag.

Lærerspesialistordningen er en mulighet for faglig spesialisering til glede for både elevene og andre lærere, der noen utvalgte lærere får økt ansvar for faglig utvikling på skolen, og også mer lønn. I statsbudsjettet for neste år har regjeringen prioritert en dobling av antall lærerspesialiser, fra 600 til 1200. Med dette vil flere lærere, elever og skoler få glede av ordningen.

For første gang er det i et statsbudsjett satt av ti doktorgradsstillinger for lærere. Det er en helt ny karrieremulighet som Venstre lenge har kjempet for. Vi trenger dyktige klasseromsforskere, og det er utrolig viktig at flere av disse har erfaring fra klasserommene. Det vil gi oss mer og bedre kunnskap om hvordan vi løser utfordringene i skolen.

Når vi vet hvor stor forskjell en engasjert og faglige sterk lærer kan gjøre for elevene, er det merkelig å tenke på hvor sterk motstand det har vært mot å styrke kompetansen hos lærerne våre. Som da Trygve Slagsvold Vedum i valgkampen i fjor uttalte at mastergrad for å jobbe i barneskolen er «jåleri», eller da SV anklaget regjeringen for å mene at dagens lærere er dårlige da det ble stilt krav om at de som underviser i klasserommet skal ha faglig kompetanse.

Jeg tror det er bra for norske elever at det er politikere som ser verdien av faglig sterke lærere som har fått styre landet de siste fem åra.