DEBATT

Debatt: Virkelighetslitteratur

«Vi sees i min neste bok!»

Hvor er etikkens plass i kunsten? spør forfatter Knut Faldbakken i denne kronikken.

BLE FEILLEST: «Bryllupsreisen» ble gjennomgående feillest, skriver forfatter Knut Faldbakken om romanen hans fra 80-tallet. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
BLE FEILLEST: «Bryllupsreisen» ble gjennomgående feillest, skriver forfatter Knut Faldbakken om romanen hans fra 80-tallet. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Tidlig på åttitallet ga jeg ut en roman som skildret et samlivsbrudd sett fra mannens synsvinkel. Tittelen var «Bryllupsreisen» og den vakte en god del oppsikt og debatt, ja, raseri, av flere årsaker (enkelte mente f.eks. at den var pornografisk, kvinneundertrykkende, osv. – vi snakker åttitall her).

Ett moment som ikke nådde avisspaltene, men som jeg ble konfrontert med personlig, var at jeg hadde brukt min egen situasjon som utgangspunkt for handlingen. Dette var kanskje ikke noen urimelig tanke, da jeg selv nettopp hadde gjennomlevd en skilsmisse. «Bryllupsreisen» var dessuten fortalt i første person, altså en «jeg-roman», hvilket nærmest automatisk skaper identifisering mellom romanpersonen og forfatteren. Anklagen var at jeg på denne måten «hengte ut» min ekskone. Dette stemte overhodet ikke. Jeg hadde tvert imot med omhu gjort hustru-karakteren svært ulik min ekskone, både når det gjaldt utseende, yrke og generelle personlighetstrekk. Hovedargumentet i boka rettet seg mot noe ganske annet enn forfengelig revansje. Personen som ble «uthengt» i «Bryllupsreisen» var en lett omskrevet versjon av forfatteren selv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer