«Vi skal være så kjedelige vi bare kan»

Øya-sjef Claes Olsen vil ha MUSIKKEN i fokus.

(Dagbladet.no):

- Festivalskandaler tar fokuset bort fra musikken og noen ganger kan det virke som om skandalene er planlagt. Vi vil at det skal handle om musikken, derfor skal vi på Øya prøve å være så kjedelige vi bare kan, sier Øyafestivalens bookingansvarlig Claes Olsen til Dagbladet.no.

I går var det Øyafestivalens klubbdag, i dag åpner portene på festivalområdet. Claes Olsen gleder seg til Boredoms og Matt & Kim, japansk avantgarderock og Brooklynsk indiedancepunk.

Ifølge Claes har Øyafestivalen alltid hatt en klar målsetning om å booke utenfor hitlister og releaseplaner.

Inspirerer og provoserer

- Vi ønsker å ha en god del band som inspirerer og provoserer, ikke bare band som akkurat har kommet med plate. Det er viktig med band som er utenfor den vanlige kommersen. Det er jo ikke akkurat slik at vi bare sitter og hører på nye plater, vi vil ha grunnsteinene i musikkhistorien på programmet også, sier han.

I år består grunnsteinene av indiehelter fra nittitallet, The Jesus & Mary Chain og Primal Scream, samt zombierockgudfaren Roky Erickson, Nine Inch Nails og Tool. Festivalpassene til Øya ble utsolgt for flere måneder siden, selv før festivalprogrammet var ferdig.

- Har festivalen kommet dit hen at billettene selger seg selv, uavhengig av booking?

Claes Olsen og Øyafestivalen vil at folk skal konsentrere seg om musikk på festival. Foto: Agnete Brun
Claes Olsen og Øyafestivalen vil at folk skal konsentrere seg om musikk på festival. Foto: Agnete Brun Vis mer

Økonomi

- Det er vanskelig å si, kanskje nå. Vi merker at dagsbillettene selges mest etter at bandene er plassert, men det er hyggelig at folk stoler på oss. Man må jo levere noe man kan stå inne for, mener Claes.

Årets festivalsommer har hittil vært preget av pøsregn, gjørme og økonomisk underskudd. Claes mener det er naturlig at det går opp og ned i festivaløkonomien.

- Det er helt naturlig at det er festivaler som går konkurs, jeg tror det til og med det nesten er nødvendig for å et sunt kulturliv. Det er ingen tvil om at det har vært en viss overetablering, men jeg tror de som overlever er de som har musikken som en rød trå. Det er mye lettere å ha musikkinteresse som utgangspunkt enn det at man er siviløkonom, sier Claes.

I løpet av Øyafestivalens åtte år har norsk musikkliv forandret seg fundamentalt. Da Øya ble etablert i 1999 var det få festivaler som satset på norsk musikk. Nå utreder kulturminister Trond Giske hvilken av rockfestivalene som skal få knutepunktstatus. Claes ønsker ikke å kommentere Øyafestivalens knutepunktsøknad.

Riktige beløp

- Siden vi begynte i 1999 har det norske musikklivet utviklet seg enormt. Da var band som Madrugada og Gluecifer små band som sleit med å skaffe seg festivaljobber. Nå er det mange flere band som kan spille på en stor scene, og vi håper at vi har bidratt litt til det, sier han.

- Vi føler at vi har etablert oss på det internasjonale bookingmarkedet. Det er lettere å få et møte med de store gutta enn det var. Men som regel handler det ikke så mye om å kjenne den riktige personen, det handler om å kaste det riktige beløpet etter dem.