SATSER: Dagbladet kommer i dag med ny helgeavis. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
SATSER: Dagbladet kommer i dag med ny helgeavis. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADETVis mer

Vi skal vinne helga

Papiravisas identitet vil fra nå av være sterkest knyttet til helga. Derfor er en forsterket helgeavis - i kombinasjon med et utvidet digitalt nyhetstilbud - et tidsriktig grep.

Kommentar

AVISBRANSEN ER konservativ og har alltid vært lite endringsvillig. Slik var det lenge også i Dagbladet. Men omleggingen til tabloid i 1983 var starten på en stadig sterkere vektlegging av produktutvikling i redaksjonen og bedriften for øvrig. Nye redaksjonelle produkter har siden omfattet store og til dels nyskapende initiativ med ulike bilag og magasiner, men også løpende omlegginger og justeringer. Noen grep har vært vellykkede og fått et langt liv, andre er raskt tatt livet av.

For få år tilbake var produktutvikling ensbetydende med endringer i papiravisen. Slik er det ikke lenger. De endringer som nå gjøres baserer seg på analyser og markedsforståelse av det totale mediemarkedet. Dagbladet er blitt et multimedialt mediehus som har det privilegium å dyrke samspillet mellom ulike plattformer og kanaler. Det gjøres ikke lenger grep med papiravisen, uten at man skjeler til utviklingen på andre plattformer.

JOURNALISTIKKEN HAR alltid gått dit teknologien går. I en bedrift som Dagbladet merker man det ikke minst på hvilke investeringer som gjøres og hvem man rekrutterer. Tidligere var avis blysats og typografer og egne transportavdelinger for distribusjon. I dag er det dataingeniører og designere som inntar plassene ved siden av reporterne. I løpet av de siste 15 år har Dagbladet gått fra å være en papiravis, til å bli et mediehus som konsekvent tenker multimedialt. «Alltid foran» er blitt til «Alltid på».

VI HAR I DAG langt flere lesere på digitale plattformer enn på papir. Vi selger langt mer reklame på nettet enn i papirutgaven. I 1997 var det 973 000 lesere av papiravisen Dagbladet. Nå — 17 år seinere — har vi passert 1,5 millioner lesere som bruker ett eller flere av våre redaksjonelle tilbud hver eneste dag. 1,3 millioner er innom nettet, 600 000 sjekker Dagbladet på mobil, 125 000 tester nett-TV hver eneste dag — og fortsatt har vi vel 300 000 lesere av papiravisen.

SAMSPILLET MELLOM plattformer og kanaler gjør det naturlig med en fortløpende vurdering av innhold og frekvens på papiravisen. Bare for 3—5 år siden var Dagbladet i en utsatt posisjon. Transformasjonen fra papirdrift til digital virksomhet var ikke kommet langt nok. Eierskapet var velmenende, men ikke robust. Man kunne ikke med sikkerhet fastslå at den digitale posisjonen var bærekraftig dersom papiravisen måtte avvikles. I dag er det annerledes.

Gjennom Aller har vi fått et sterkt industrielt eierskap, samtidig som virksomhetenes tyngdepunkt er flyttet inn i framtida. Vi konkurrerer like heftig med kringkastere som TV 2 og NRK, som med VG. De avishus som i dag virkelig er ute å kjøre er de som overhodet ikke har utviklet bærekraftige digitale posisjoner. Blant disse er det også mange lokalaviser.

I 2013 BEGYNTE VI også å ta betalt for Dagbladet på nettet. Vi etablerte Dagbladet PLUSS og opplever nå betydelig vekst. Det er ikke langt fram før denne tjenesten har like mange abonnenter som store lokalaviser.

Jeg får ofte spørsmål om hvor lenge jeg tror Dagbladet på papir vil leve. Jeg svarer lenge. Og den utgaven som vil leve aller lengst er lørdagen med en kraftfull satsing på innhold tilpasset de som elsker papiret, og da særlig i helgene. Derfor er vi helt sikre på at vi igjen er i forkant. Dagbladets helgepakke — helgeavisa med Magasinet — skal gi opplevelse, nytte og refleksjon. Jeg tror knapt noen som holder i dagens utgave av Dagbladet med Magasinet opplever dette som defensivt og motløst på vegne av papiravisen.

DAGBLADET HELGEAVISA skal være aktuell, underholdende — og klok. Den må innfri forventningen til nyhet og aktualitet, uten å være preget av nyhetssaker som dør med døgnet. Den må differensieres fra den daglige nyhetsstrømmen, samtidig som den ivaretar lesernes forventning om å bli oppdatert på det store og viktige i nyhetsbildet innen kjerneområdene nyheter, sport, kultur og underholdning. Det vi gir leserne må oppleves som gjennomarbeidet — og gi verdi i form av opplevelse, nytte og refleksjon. Den nye avisa må ha bred appell, og ha en redaksjonell profil der man gjenkjenner Dagbladet. Dagbladet skal kort og godt være viktig.

Men å ha et samfunnsoppdrag — og et ansvar for offentlig debatt, trenger ikke å bety at man er en konstant forvalter av gravalvoret. Dagbladet skal også underholde og gi avkobling og påkalle et smil nå og da. Og vi skal være et friminutt med gode leseropplevelser som berører og betyr noe. Magasinet er vår fremste eksponent for nettopp denne siden av vår journalistikk.

DAGBLADET ER IKKE identisk på papir og på digitale plattformer. Men du skal gjenkjenne Dagbladet, og særlig våre egne meninger, kommentarartiklene og debattstoffet.

Helgeavisa markerer nettopp det sentrale: Samspill og differensiering mellom plattformer. Denne papirutgaven skal spille en annen rolle i ditt liv enn det du søker når du går inn på mobiltelefonen din for å sjekke siste nytt på Dagbladet.

Sammen skal vi vinne helga.

KRAFTPAKKE: Du får 196 sider med innhold i papir og Magasin, hvis du kjøper dagens helgeutgave. Vis mer
Lik Dagbladet Meninger på Facebook